Gå til innhold
Arkivverket

[#3380] Ole Iversen Soknes m/familie, FT 1900 i Trøndelag


Gjest Torun S. Soknes
 Del

Recommended Posts

Gjest Torun S. Soknes

Jeg har, til tross for iherdig søking, ikke klart å finne min tippoldefars familie i FT 1900. Nå kjenner jeg allerede til store deler av slekta både før og etter ham, og vil kanskje ikke få så mye ny informasjon ut av det å lokalisere ham i FT, men må tilstå at det irriterer meg grenseløst å ikke få tettet dette lille hullet...Ole Iversen Soknes ble født på Støren i 1859 som den tredje av i alt sju søsken. Familien flytta til Strinda i 1869, hvor min tipp-tipp Iver Andersen Soknes bygget hus i Byåsveien (det skal visstnok stå den dag i dag). Senere flyttet familien til Hanskemakerbakken på Ila, hvor det ble bygget et nytt hus (revet nå).Ole giftet seg med Johanne Marie Ekle (f. 1852 i Trondheim) i Havstein kirke på Byåsen i Trondheim 10.oktober 1884. Hun var datter av Fredrik Thoresen Ekle fra Ørkedalen (ca. 1819-e.1900?) og Elen Berntine Jacobsdatter Wiggen fra Trondheim (ca. 1824-e.1900).Ole ble ansatt i Trondheims nye kretsfengsel i 1887, og gikk av i 1926.Ole og Johanne Marie fikk fire barn, alle født i Trondheim: 1) Iver f. 31.04.1887. Han giftet seg med Laura og fikk i alle fall fire barn: Anne Marie Kristine, Ivar, Kåre og Odd. All info kjærkommen.2) Inga f. 03.10.1888. Hun giftet seg med Ole Øien. All info kjærkommen.3) Ole Johannes f. 02.06.1892, d.27.01.1963. Min oldefar.4) Fredrikke. Vet ikke om hun er født først, i midten eller sist. Hun giftet seg med Jon Øien, og fikk i alle fall ett barn: Brynhild, som giftet seg med Jarle Hakvåg og fikk i alle fall datteren Bjørg. All info kjærkommen.Ole døde i 1940, mens det er uvisst når Johanne Marie døde. Det er uansett på det rene at Ole m/familie har oppholdt seg i Trondheim/Strinda-området fra og med 1869 og framover. Derfor synes jeg det særdeles underlig at verken Ole, Johanne Marie, Iver, Inga, Fredrikke eller Ole Johannes er å finne i FT 1900. Jeg har søkt på alle tenkelige etternavn: Olsdtr./Olsen, Iversen og Soknes uten resultat. Og så vidt man vet, brukte alle Oles barn Soknes-navnet.Hvis noen har den riktige medisin for den hodepinen dette gir meg, er jeg meget takknemlig!Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.