Gå til innhold
Arkivverket

[#3436] Hilmar Lahn's foreldre


Gjest Kari Blindheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Blindheim

Eg leiter etter foreldrene m.m. til Hilmar Lahn, fødd i 1900 i Bergen. I folketeljinga for 1901 finn eg han som pleiesøn (Fl, født 14 08 99) hos Marthin og Fredrikke Nilsen i Thomas Hvids Smug i Bergen. Dessverre ligg ikkje data for døypte i Bergen etter 1894 på Digitalarkivet. Er det nokon som kan sjekke kyrkjeboka som inneheld døypte i Bergen i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Hilmar August Lahn født 14. august 1899 og døpt på Fødselstiftelsen, var sønn av Hilmar Jakob Lahn og Margit Sofie Nielsen, Stamnæs i Brudvig. Foreldrene var ikke gift på dette tidspunktet, de giftet seg ikke før 27. januar 1901 i Nykirken. Paret fikk flere barn etter dette. Ved vielsen ble det opplyst at brudens far var matros Martin Johan Nilsen og at brudgommens far var Uhrmager Anton Marius Lahn.Hilmar Jakob Lahn f. 22. januar 1880 i Bergen av uhrmager Anton Marius Lahn og pige Elsine Petrikke Jakobsen.Med tanke på pleiefarens navn, kan det tenkes at Hilmar August var pleiebarn hos besteforeldrene på morssiden, men dette må selvsagt sjekkes nærmere for å kunne si noe sikkert om. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Blindheim

Tusen takk for hjelp - no kom eg eit godt stykke videre! Eg har sett nærare på hushaldet han budde i ved folketeljinga i 1900, der det ser ut som han faktisk budde med mor si og hennar foreldre og sysken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Blindheim

Kan du fortelje meg kor du fann opplysninga om at faren til Hilmar Jacob Lahn (f. 22 Jan. 1880) var Uhrmager Anton Marius Lahn? Eg finn nemlig i Digitalarkivet, "Døypte i Bergen" at far til Hilmar Jacob Lahn (f. 22/1 1880) er oppgitt som Hilmar Falk, Ugift handelsbetjent. Mora er fortsatt Elsine Petrikke, så det er nok den samme Hilmar Jacob som du har funne. Det kan sjå ut som om Elsine har oppgitt to forskjellige barnefedre? Kanskje det var meininga at Hilmar Falk skulle ta på seg farskapet, men at det seinere kom ut at det var Uhrmager Lahn som var rette faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

I kirkeboken for presten i Domkirken,B6, 1879-1887 fødte, folio 46 b står først "Hilmar Falk, ug. Handelsbetjent f. 1848" oppført som far til Hilmar Jakob. Det er imidlertid føyet til en rettelse:"Tilfølge forevist Amtsresolution af 5/1-81 er Uhrmager Anton Marius Lahn og ikke Hilmar Falk (fingeret person) Fader til Hilmar Jakob f. 10/4-94 afgav Anton M. Lahn skriftlig Erklæring om at være udlagt som Barnefader. Han har ogsaa betalt opfostringsbidrag".Hilmar Falk eksisterte altså ikke, og Anton Marius Lahn innrømte farskapet. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kari Blindheim

Anton Marius Lahn skal visstnok ha vært jøde av tysk opprinnelse, og kommet til Norge muligens via Danmark (det står fødested Danmark i etpar av kildene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Chr Furmyr

Lahn fra min baendomsby Sandefjord var kjøpmann ogdrev en manufakturforretning i Storgaten Han var ikke norsk, snakket litt gebrokkent han var gift med en svensk dame litt lubben og veldig hyggelig De hadde 4 barn Herman - Oscar - Sonja -Philip ( min lekekamerat født ca 1928 ( jeg 1926 Sonja og Philip var mindreårige og flyktet med moren til Sverige. Faren og de to eldste ble tatt av tyskerne og sendt til Tyskland og døde i gasskammer.Dette har vel liten interesse, men kamskje en liten opplysning. Hilsen nifu online. no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.