Gå til innhold
Arkivverket

[#3457] Gerhard Ludvig Paust(e)-Cille Margrete Busch ,Bre

Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Arnstein, jeg har nettopp sendt deg kopi av min fem år gamle e-mail-korrespondanse med en dansk slektsgransker som er kilden til mellomnavnet 'Vielum' på Ludvig Holberg's far. Han omtaler ham som ''Christen Vielum (Nielsen) Holberg, oberstløjtnant 1620-1686 Bergen'', men han har dessverre heller ikke nærmere opplysninger om opphavet til mellomnavnet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(24:) Ludvig Christensen Paust (1652-1707) (som rundt 1683 fikk sin sønn døpt med 'Holberg' som mellomnavn) var g.m. Christine Hansdatter Ørbech (1650-1712), hvis yngre søster Maren (1654-1738) var g.m. Dominicus Berentssøn Nagel (1640-1704) fra Hafslo i Sogn, som var fetter av Thiis Arentssøn Nagel, farfar til den i innlegg 17 omtalte Birgitte Marie Nagel, hvis mors halvsøster Maren Helkand ble g. 2. gang med Peder Holberg (1681-1729), bror av Ludvig (1684-1754), hvis far Christen Nielsen døde i Bergen i 1686.Men dette virker litt for 'fjærnt' til å gi barnet navnet 'Holberg' i dåpsgave. Jeg holder mer på dette med at offiserer gjerne døpte barn med navn etter overordnede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(28/24/21/17:) .... neida, det var Margrethe Hansdatter Helkand (ca.1665-1753) selv (ikke søsteren Maren) som ble g. 2. g. med Peder Christensen Holberg (1681-1729). Første gang var altså Margrethe g.m. Christopher Thiissøn Nagel (1668-1709), sogneprest i Herøy på Sunnmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ved søk på Google med søkeord 'vielum' (norsk, dansk og svensk) får jeg 7 treff, alle 7 til norske slektssider, og der alle oppgir Nermo som kilde. Søk på danske runeberg.org gir 0 treff.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut til å være den eneste plausible forklaringen noen har kunnet komme opp med. Altså håndskrevet 'Nielsen' feillest som 'Vielum'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.