Gå til innhold
Arkivverket

[#3458] Klokker Lars Kruse og Susanna Lovise Homle


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Litt for rask på labben.Jeg søker opplysninger om klokker Lars Kruse og hans hustru Susanna Lovise Homle.De giftet seg 09.05.1753 i Nykirken i Bergen.Han var klokker i Eid pr.gjeld og bodde på gården Osnes.I følge folketellingen av 1801 skal han være født ca.1718.Det ble avholdt skifte 1792-1795.Det er skifte etter hans hustu som ble påbegynt 1771.Det kan muligens bety at hun døde i barsel fordi de fikk en datter Laurentse Lovise som ble født/døpt 10.07.1770.Jeg er takknemlig for alle opplysninger vedrørende deres fødsel/død/foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg har notert at Lowise Homle (Humel)var fadder i NK 20/3 1750 på Benoni Echof Jansen, sønn av Jan Jansen og Wenche Cathrine Benonisdatter Echof.På Sophie Lowise Homle har jeg notert at hun er født i Kjøbenhavn og død 1772. På Lars Larsen Kruse har jeg notert f. ca 1720 og død 1801. Klokker i Norfjordeid.Jeg har til nu ikke funnet slektskap mellom Lowise Homle og Jan Jansen event. Wenche Echof, men jobber med saken.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg har funnet litt mer.Det står at Lars Larsen Kruse" ventelig" var sønn av korporal Lars Kruse som var jekteskipper på Osnes og døde 80 år gml 1759. Trolig gift m. Dortea Isaksdatter Lemmechen.Det står at Lars og Susanne hadde 6 barn, og det nevnes de fire som blir boende i Eid. Kristen, død 45 år gml 1812. g.m. Anne Paulsdtr Stårheim. hun g.2. m. Knut Nilsson Myrvold i 1813. Lars, skomaker på Osnes g.m. Anne , ei bygdejente. Dortea Lemmechen, g.m. lensmann Kristen Wittrup 1786. Laurentse Lovise d. 70 år gml. 1831 g.m. klokker Ingebr. Hoel. Lars Larsen Kruse hadde ei søster, Henrikke Kruse, g.m. skomaker Kristian Augustinussen Sander på Osnes. Henrikke døde 43 år gml.1755Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.