Gå til innhold
Arkivverket

[#3582] Hjälp! Emigration från Sparbu och Verdal.


Gjest Liliann Hålén
 Del

Recommended Posts

Gjest Liliann Hålén

Kan någon ge mig tips om emigrationen från Sparbu och Verdal. Jag har förtvivlat sökt på digitalarkivets på internet tillgängliga källor men jag kommer ingen vart. Finns någon som har egna arkiv som kan hjälpa mig? Jag söker upplysningar om Christen Pedersen f.1853-06-06 Verdal. Han flyttade 1878 till Sparbu och sedan reste han till Amerika och dog där(så sägs det ialla fall). Tacksam för all hjälp jag kan få. Han var min mormors far. Mvh Liliann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marianne Hella

I en del kirkebøker finnes det opplysninger om personer som utvandret. Det var egne sider i bøkene der prestene førte opp personer som flyttet fra sognet, men dette er ikke særlig konsekvent. Kan være verdt et forsøk.Riksarkivet i Oslo har landets kirkebøker på mikrofilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liliann Hålén

Tack Marianne för ditt intresse av min fråga! I Sverige kan vi låna (till en liten summa) mikrofilm och microkort från SVAR, kanske något att ta efter? Om man köper från Norges arkiv så läggs ganska stora summor tull-och fraktavgifter till innan korten eller filmen kommer fram. Hoppas på fler idéer till mina frågor. Mvh Liliann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liliann Hålén

Kanske någon kan tipsa om från vilken hamn man oftast reste med Amerikabåten om man kom från Nord-Tröndelag. För åren 1878-1884. Mvh Liliann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Sandberg

De som emigrerte til USA fra Nord-Trøndelag, dro som regel fra Trondheim, men ingen regel uten unntak. Emigrantprotokollene for Trondheim før 1885 er ennå ikke lagt ut på nettet, men jeg tror de er underveis.MVH Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Trond Okkenhaug

Kom borti dette nå, og vil melde at Christen Pedersen døde i USA 17.09.1884 iflg. kirkeboka i Verdal ved konas tilbakeflytting fra Sparbu i 1885. Utv. finner vi ikke, men det var nok 1879-80. hvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.