Gå til innhold
Arkivverket

[#3731] Ole Olsen Bergfior/Olsvold


Gjest Stig Samuelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Samuelsen

Ole Olsen Bergfior gifter seg med Marte Olsdtr Olswold 29.05.1792 i Manger. Marte var fra Olsvold i Manger, men hvor er gården Bergfior? Etterlyser Ole Olsen Bergfiors opphav.Kirkebøkene i Manger begynner i 1759, Marte Olsdtr Olswold er datter av Ole Larsen Olsvold og Lisbet Østensdtr Lunde, som giftet seg i 1761.Noen tips til hvor jeg kan finne mer informasjon om Ole Larsen og Lisbet Østensdtr før 1759? Det ble holdt skifte etter en Lars Olsen Olsvold i følge skifteregister nordhordland s. 738 protokoll 7 b 1786-1788. Hvordan får jeg tilgang til denne kilder (eldre skifter er en kilde jeg ikke er kjent med)?Også skifte etter Østen Steffensen Lunde må være interessant side 135 protokoll 4 a 1757-1760. Lisbeth og Ole døpte to barn for Stephen, så dette er sikkert faren til Lisbeth.Andre aktuelle kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Til første spørsmål: Bergfior og Bergfjord er i endel kilder brukt som skrivemåte for gården Berfjord i Lindås. Navnet er også skrevet Berefiord og Berrefiord. Gården ligger ved nordenden av Festevatnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe Wågenes

Skifte etter Lars Olsen Olsvold: 3 mars 1787. Arvinger Ole myndig på Olsvold, Niels myndig på Indre Sæbø, Lars myndig, Knud myndig på Olsvold, Jon på INdre Helle, Niels 18 år curator Knud Larsen Olsvold (halvbroren), Amund 12 år formynder Niels Larsen Indre Sæbø (halvbroren).Lars Olsen gift før 1733 med Marthe Knudsdatter 1709-1762 fra Sæbø. Gift 1763 Brithe Nielsdatter 1739-1775 fra Indre Sæbø. Jeg har slekten videre på begge disse konene.Skifte 24 mai 1758 etter Øystein Stephensen Lunde til arvingene enken Anne Schiursdatter med verge Stephen Østensen Hole, og barna: Stephen Hole, Schiur Nore Taule, Lisbeth 16 år.Øystein Stephensen 1698-1758 fra Lunde, Anne Schiursdatter 1699-1764 fra Vågstaule. Jeg har foreldrene på både Øystein og Anne. Det er skifte etter Anne sin far og søster.Lurer du på noe send en mail. rjwaagenes@hotmail.comHilsen Renahte Wågenes, Askøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.