Gå til innhold
Arkivverket

[#3895] Freuchen/Frøchen/Frocken/Frøychen............


Gjest Arne Grøndahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Grøndahl

En gren på mitt stamtre fører meg til Bergen og til familien Frøchen/.....osv. Jeg har store problemer med å få en oversikt over denne familien siden samme person opptrer med både fornavn og etternavn skrevet forskjellig i de forskjellige kilder. Finnes det noen som har en oversikt over denne familien eller kan tipse meg om evt. litteratur.På forhånd takk.mvh. Arne Grøndahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Eikeland

Statsarkivet i Bergen har register over kondisjonerte personer i Bergen fra 1600 til 1800-tallet som ekteparet Sollid har laget. Her finnes det hele 37 personer med etternavn: "Frøchen".Om du har et fornavn, kan det være vi kan hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Første gang jeg møter på denne familien er min 4xtippoldemor, Elisabeth Frøchen (f. 1743?)som i 1761 gifter seg med Frederik Dietrichson (f. 1723). Elisabeth var etter det jeg vet datter av Ber(e)nt Hermansen Frøchen og Sophie van der Velde.Jeg tror også jeg har min 6xtippoldefar, Herman Freuchen g.m. Clarchie Nagel, men dette er jeg usikker på. Er denne Herman Freuchen den første av familien i Norge ?Ved å søke i arkivet over døpte m/faddere i NK i Bergen dukker det opp en hel rekke spennende navn som faddere, så familien må tydelig hørt til de "kondisjonerte" i datidens Bergen.mvh. Arne Grøndahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Eikeland

I følge Sollieds register stemmer dine opplysninger:*Elisabeth Berentsdatter Fröchen, dbt. NK 18/10 1743. Far: major Berent Hermansen Fröchen, f. 1694 d. 1750, Mor: Sophie Jansdatter von de Velde, f. 1717.*Berent Hermansen Fröchen, f. 1694. Far: Herman Jansen Fröchen d. 1705, Mor: Clarche Jansdatter Nagel d. 1733.Skifte 30/6 1750. Major, Stadshauptmand. Begr. i NK 29/4 1750. Forstander for Söfarendes fattighus 1732-35.*Herman Jansen Fröchen, f. i Bergen,borgersk 30/6 1684 skipper begr "i" NK med alle kl og præd 15/6 1705 skifte 27/8 1705. ogsaa handelsm. [...] Barn: Trinche (1685-1755), Peter (1689-1705), Giedsche (1691-1733), Berent (1694-1750), Herman (1697- ), Jan (1699- ), Sara (1702- ), Herman Henrich Fröchen (1705-s.a.)Mistet sit hus i branden 1686, det stod hvor Nyalm. nu er indrettet hvortil medgik hans grund og hvelvede kielder, bygget ny i nærheden, brændte 1702.[...]Dette er bare noen av opplysningene som står på kortene. Kortene har henvisninger til avskrifter av diverse protokoller. Som du ser det et svært detaljert register.Herman Freuchen som du kaller han var nok ikke den første av familien som kom til Norge.Jeg kjenner ikke til at det er skrevet noe om slekten Fröchen, selv om det ville være sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Hjertelig takk Inge !!!Nå har jeg bedre utgangspunkt for å "registrere" alle utskriftene jeg har fra DA og andre kilder.Den "*Herman Jansen Fröchen, f. i Bergen,borgersk 30/6 1684 skipper" du nevner, er dette den samme personen som er databasen "Negotianter i Bergen 1702" går under navnet "Hermand Freuchen" ? Jeg har også sette navnet skrevet "Harman Frøychen", så det er dette som gjør meg temmelig forvirret og usikker.mvh. Arne Grøndahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.