Gå til innhold
Arkivverket

[#4065] Familien Aamundsen, ASKØY


Gjest Renathe Wågenes
 Del

Recommended Posts

Gjest Renathe Wågenes

Har leitet høyt og lavt. Kan noen hjelpe. Marthe Aamundsdr Holmedal gift 1766 med Peder Larsen Lyngbø. Jeg finner ikke henne død. Jeg tror hun har en bror som heter Gabriel som gifter seg 1754 med Birte Bentzdr Nygård og han dør der i 1793. En annen bror er Jon Aamundsen død 1795 på Holmedal. Han er gift, men jeg finner ikke dette giftemålet. Når Peder Larsen dør er det skifte der en Amund Jensen Dahle er nevnt som formynder, men han finner jeg heller ikke. De er ikke født i Bergen. Har virkelig kjørt meg fast her. Hjelp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

Hei, jeg er på utkikk etter foreldrene til Gabriel Aamundsen f ca 1722, gift med Birte Bentzdtr. Du tror Gabriel er broren til Marthe og jeg skulle gjerne vite hvilke opplysninger du har om det. Er det på gården Holmedal han er født ?Linda Østby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe Wågenes

Når Marthe Aamundsdr gifter seg er hun boende i Holmedal. Som forlovere er nevnt Gabriel Nygård og Jon Aamundsen Holmedal. Gabriel gifter seg jo til Nygård og er ikke derfra (det er det Birte Bentzdr som er). Antageligvis bor Marthe hos broren Jon Aamundsen når hun gifter seg, med tanke på at de heter det samme til etternavn og er fra denne gården. Jeg har faktisk leitet i militærrullene for 1742,1743 i Hordaland etter Gabriel, men finner ham ikke der. Gabriel er vel mest brukt i Sunnhordeland tror jeg det var. Du finner Gabriel i kommunikanter på Askøy i 1760 men ikke i 1750, altså trolig kommet en gang mellom 1751 og når han gifter seg i 1754. Jon som jeg tror er broren er nevnt ikke før i 1769 på kommunikanter og har trolig kommet en gang mellom 1761 og 1766 (da han er forlover og bor på Holmedal) I følge kommunikanter er Jon gift, men dette ekteskapet kan jeg ikke finne. Har leitet: Askøy, Hamre, Manger, Os, Tysnes, Haus, Fana, Voss, Lindås, Hosanger, Sund, Innvik, Finnås, Bergen. Så dette er en liten nøtt. Du kan jo ta kontakt med meg på 56 14 86 61 hvis du vil prate!!! eller e-mail: rjwaagenes@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.