Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Hans Falch

[#4095] skiftet efter Hans Falch 19.06.1802

Recommended Posts

Gjest Hans Falch

Mine tiptipoldeforældre: Hans Johanness. Falch, f. ca. 1752, skibsfører, d. ca. 1801 ved forlis, skifte efter ham 19.06.1802, Bergen . Han blev gift den 15.05.1791 i Bergen med Anne Margrete Galschiøt, f. 08.07.1767 d. 10.03.1825 Nykirken i Bergen, bosat ved sin død 1-41.I folketællingen 1801 står der: 'Anna Margretha Galskiøth, Logeerende, 34 år, Enke af 1. ægteskab, Faar fattigpenge' Adressen 9de Rode 94. Knøsesmuget 40. Det tyder på, at min tiptipoldemor har sat i stor fattigdom.Spørgsmålet er, findes skiftebrevet efter Hans Falch, skiftet den 19.06.1802 ? Vil det fremgå af skiftet, hvilket skib han forliste med ? Er det muligt at få et udskrift/kopi af skiftebrevet ?Med venlig hilsen Hans Falch

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Hans Falch er innført i Bergen skifteprotokoll nr. 7, fol. 141b. Det strekker seg over litt over en spalte. Boet ble sluttet 13. januar 1803, og viser en netto formue til arv på 52 rdr 5 mark 13 skilling. Det framgår ikke av skiftet hvilket skip Hans Falch forliste med (men det regner jeg med man problemfritt vil kunne finne i Innrulleringssjefens arkiv, Statsarkivet i Bergen). I ”Dødsfall i Bergen” står det at han omkom som matros på en reise med kaptein Aars.Det er mulig å få kopi av skiftet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Falch

Jeg siger mange tak til Yngve Nedrebø for oplysningerne.Med venlig hilsen Hans Falch

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.