Gå til innhold
Arkivverket

[#4138] Anne Malene Thomasdatter, Numedal


Gjest Egil Theie
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Theie

Søker opplysninger om ei Anne Malene Thomasdatter, var i Stokke i 1827. En person med samme navn flyttet til Stokke i 1817 sammen med mannen Lars Olsen, født i Våle. Det er oppgitt at Anne Malene kom fra Numedal. Finner ikke disse som gifte i Våle eller Stokke.mvh Egil Theie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Etter det du opplyser ville jeg gjette på at du bør lete etter vielsen i Numedal. Riktignok flere prestegjeld å lete i, men ikke uoverkommelig mange. Kanskje kan antall aktuelle prestegjeld begrenses ved å se hvor det bor en Thomas av passende alder i 1801? God jakt! Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo igjen! Jeg gjorde for moro skyld et forsøk på å følge mitt råd til deg: søkte på fornavn Thomas over det ganske land i 1801-tellingen, og for fylket Buskerud fant jeg Thomas-er kun i Sandsvær og Kongsberg. Og på gården (plassen) Lofstu Eje i Hedenstad sogn i Sandsvær bodde dengang: Thomas Halvorsen, Huusbonde, 50, Gift 1 gang, Bergmand, og Eli Pedersdtr, Hans kone, 52, Gift 1 gang, og Anne-carine Thomesdtr, Deres datter, 12, Ugift.Kan dette være den du søker? Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Hans MathisenTakk for svar. Jeg har sett den samme Thomas i Sandsvær, og det kan tenkes en feilskrift i 1801-tellinga. Da jeg antok at Numedal gikk fra Kongsberg og opp i dalen, har jeg foreløpig lett i kirkebøker fra dette strøket, men har foreløpig ikke funnet noe der. Jeg skal se nærmere på kirkebøkene for Sandsvær for perioden. For øvrig kan tenkes at Anne Malene ikke er født i Num,edal, men kun er innflyttet derfra. Jeg har imidlertid ikke funnet noe fra landsomfattende søk i 1801-tellinga.Er det noen som kjenner til hvor det ble av Anne Malene etter 1827?mvh Egil Theie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hei igjen, jeg tror nok du bør regne med at folk fra Sandsvær kunne tenkes å angi at de kom fra Numedal, selv om jeg også har den oppfatning at man idag med Numedal primært tenker på dalføret fra Kongsberg og nordover. Men dette kan kanskje ha med jernbanen kalt "Numedalsbanen" å gjøre?Umiddelbart sør for Sandsvær har du Lardal (i Vestfold). Derfra har jeg selv mange aner og har selv tilbrakt mye tid der i min barndom. Og der oppfattet jeg ikke at man regnet seg som numedøler, men som lardøler. Ellers var "Lågendæl'n" en vanlig betegnelse på dalen og bygdene langs Numedalslågen gjennom Vestfold. Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.