Gå til innhold
Arkivverket

[#4217] Tveten - Disen- Hovland på Modum

Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole E. Yttri

Vedrørende slekten i innlegg 48: Jeg er også etterkommer etter Ole Sørensen og Sarcza Jonsdatter på Tingelstad, og kan supplere/korrigere opplysningene dine:Sarcza Jonsdotter ble født på plassen Berget under Heggen prestegård og var som du skriver datter av Karen Gieronsdatter og hennes mann Jon Torgersen, sistnevnte gravlagt 10/11-1754 med oppgitt alder 69 år og 8 måneder. Det skulle tilsi at han er født ca mars 1685. Så vidt jeg kan se, må det ha vært en helt annen Jon Torgersen som var på Sønsteby. At familien bodde på Berget, vil du også se av skiftet etter Karen Giersonsdatter 23/4-1743.Hvis du går inn i kirkebøkene for Modum fra 1720-30 tallet og sjekker faddere, vil du se at det er en del felles fadderskap mellom familiene til Jon Torgersen Berget, Hans Torgersen Sponelandet og Guri Torgersdatter på Øren eie. Disse tre er også ganske nær hverandre i alder, bare 6 år mellom yngste og eldste, og jeg vil tippe at det dreier seg om tre søsken. Om det stemmer, var i så fall dine aner Jon Olsen (1763-….) og Dorthe Olsdatter (1765-….) tremenninger. Har du noen opplysninger om det? Det kunne i så fall være fint å få vite.Ole Sørensen vokste vel opp på Sand(sbraaten) under Vestre Viker der det var skifte etter faren 4/4-1740. Moren Malene Olsdatter passer svært godt inn som en datter på Grøtterud. Ved hjelp av bygdebøkene for Modum kommer du videre bakover i flere ledd med den slekten, forutsatt at du stoler på at Malene Olsdatter fra Grøtterud er identisk med Søren Thomesens kone. Navn, alder og nærhet i bosteder passer bra.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H.Bakken

til Tormod - Asbjørn og Oletakker for fine opplysninger skal jobbe videre med detteNår det gjelder Jon Torgersen g.m. Karen Giersonsdt. har jeg vært litt rask - har han også født ca 1685 og død 1754om Jon Olsen og Dorthe Olsdt. er tremenninger kan jeg ikke si noe om- vet ikkemvh finn bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Til 21, 34 og 35, ang. Bjørn Ellefsens evt. opphav i Hallingdal. I mellomtiden har gårdshistorien for Nes bd. II kommet ut (2006), som jeg først nylig har sett.På s. 183 står det under Tolleivsgard/Jorde som barn nr. 3 av Eilev Bjørnson Tolleivsgard: 'Nok den Eilev som var far til Per Eilevsen Eidal-Gjeldok og nok Bjørn Eilevsen Brunes-Hovland (Modum), nok den Eilev Eilevsen som i 1572 er ført som lagrettemann, og ført slik: 'Eluff och østenn Eluffsøner' (nok brødre). Truleg er de eldste eierforholda til halve Mælum et indisium her.'Jeg går ut fra at det i så fall er Mælum i Nes og ikke Mælum i Modum det dreier seg om, men det er like fullt litt kryptisk: Kan noen utdype litt? Og gjelder eierforholdet til Mælum evt. alle de formodede barna til Eilev Eilevsen?I landskatten 1618 eier Bjørn Hovland i Hovland 1 pd. 8 lpd., i Harildsrud 1 fr., i Hole ('Houle') 8 lpd. og i Brunes 4 lpd. Dette er vel alt sammen i Modum.Eide han noe i Mælum på noe tidspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Er det kjent hvem Anders Engelstad var? I odelsskatten 1651/52 eide han i Natvet 2 1/2 lpd., i Rudstaden 2 s. Dessuten eide han på sine stebarns vegne i Engelstad 19 lpd. 1 1/2 rem.Samme år eier Ingborg Sønsteby i Rudstaden 2 s., i Lunder i Ringebu 2 huder.I landskatten til jul 1626 og Påske og 1/7 1628 skattet Nils (Bjørnsen) Hovland av bl.a. i Natvet på Modum 1 lpd. korn.Var Anders Engelstad kanskje gift med Lauge Eriksens enke Kirsten Syversdtr., Ingeborgs søster?Det snodige er at Syver Sønsteby ikke synes å skatte av hverken Natvet eller Rustaden (i hvert fall ikke i 1618 og 1625-28), så jeg lurer på hvor det godset egentlig kommer fra. Syver kan jo likevel ha eid det, for jeg har etter hvert sett påfallende mange eksempler på jordegods som er 'borte' i årevis av gangen før det plutselig dukker opp igjen, gjerne en generasjon senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

54 4de avsnitt. I full fart svar på noe av det det spørres etter. 07.11.1660 Engelstad. Anders Engelstads stebarn Lauge den eldre og Lauge Laugesen den yngre, Karen og Asgier Laugesdøttre. Deres salige far Lauge Erichsen. SAKO EMS tb. I-28 folio 8b-9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

54 1615 Siffuer Sunsteby:Lunde 2 huderSimonstad 14 lispundRudstad 3 skinnHvis jeg ikke husker feil så skattet Bjørn Natvet av 2 lispund i Natvet 1615, senere eiere i Natvet var bl.a. Nils Hovland, Lauge Engelstad og Anders Engelstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken Sønsteby-gård var det Helvig bodde på? I 1648/49 og 1649/50 skattet hun av 1 hud 3 skinn i Elstad i Gudbrandsdalen (Ringebu). Jeg går ut fra at hun må være enke etter Lars eller Torger Sønsteby, som nevnes i skm. 1647.Det kan jo ellers ikke ha vært rare intermezzoet på Øvre Sønsteby for den familien som bodde der mellom ca. 1647, da Peder Hansen flyttet til Hovland, og Nils Pedersen kom dit, tilsynelatende fra Nedre Sønsteby, muligens alt fra ca. 1652? Jfr. (24)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.