Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#4278] Knud Olsen ,Haus f. ca.1784

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg søker opplysninger om Knud Olsen og hans foreldre.Han skal være født ca.1784 i Haus .Det står at han kommer fra Minde ,Haus men hvor er det?Han giftet seg med Berthe Johannesdatter fra Garnes.Det må ha skjedd etter 1815.De flyttet til Frydenlund under Damsgård /Askøy hvor de bl.a. fikk en datter Karen Berthine 23.03.1832.Håper noen kan hjelpe meg med tidspunkt for ekteskapet og foreldrene til Knud.Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/90236-4278-knud-olsen-haus-f-ca1784/
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Minde i Haus er i Rygh omtalt som gnr. 92,12 "Ockensminde", tidligere under Unneland. Boken: "Haus i soga og segn. Ættarbok III Ådna sogn". gir disse opplysningene.På Seim nr. 147: Knut f. 1787. (Henvisning til Garnes 92).Foreldre: Olav Larsson Ytre Ådna 128e og Anna Knutsdtr Seim 135g.På Garnes nr. 92: Det er her opplyst at Knut og Brita giftet seg i 1818 og at de fikk 5 barn, og flyttet til Laksevåg, Damsgård.På Minne nr. 12: Her har Knut og Brita også bodd. Det er her opplyst at de flyttet til Årstad 1819. Sannsynsligheten er meget stor for at de er gift i Haus. Jeg skal sjekke i løpet av dagen. mvh Marianne

Gjest Inge Eikeland

Som dere ser fungerer samarbeidet utmerket på SAB.Kirkeboken for presten i Haus, A12, f. 193, viser at: "Garnisons Soldat Knud Olsen Minde, 29 Aar" giftet seg med "Pigen Britha Johannesdtr. Garnæs, 20 Aar" 28. juni 1818.Foreldrenes navn er ikke oppgitt her.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.