Gå til innhold
Arkivverket

[#4308] Kirker i Kristiania 1848


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Jeg har forgjeves lett i kirkebøker for Oslo etter dåpen til min oldefar Peter Barbo Olsen Engh. Flere uavhengige kilder angir at han ble født i Kristiania 11. april 1848. Hans far het Isak Olsen Engh, men moren er ukjent. Sannsynligvis var Peter "uægte". Kan noen hjelpe meg med en opplisting av alle de kirkebøker det kan være aktuelt å lete etter hans dåp i? Kunne hans dåp finnes, så finner jeg forhåpentlig også hans mor, som altså er min oldemor. MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbro E. Johnsen

På Riksarkivet sine oversikter står det litt om hver enkelt kirkebok, blant annet når menigheten ble opprettet. Lenke fra dette finnes følgende kirkebøker som dekker Kristiania og nærmeste omegn i 1848: Aker, Akershus festnings slaveri, Garnisonsmenigheten, Kristiania tukthus, Domkirken (Vår Frelser), Oslo Hospital og Rikshospitalet (Fødselsstiftelsen). Lykke til.Barbro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk skal du ha, Barbro! Jeg tilbrakte to dager på Riksarkivet sist uke og studerte en stor del av tiden kirkebøker for Kristiania. Siden det antagelig dreier seg om en utenomekteskapelig barnefødsel, hadde jeg jo håpet å finne dåpen i kirkebok for Fødselsstiftelsen, men der fant jeg den ikke. Heller ikke i Domkirken eller Aker. Men de øvrige du nevner rakk jeg ikke å studere. Trodde dessuten at de var mindre sannsynlige. Er det tenkelig at barn av ikke-innsatte kunne bli døpt i Akers festnings slaveri? Eller i Kristiania Tukthus? Og døptes "uægte" barn av ikke-militære i Garnisonsmenigheten? Vet du eller noen andre noe om dette?Uansett: jeg vil naturligvis undersøke alle de kirkebøkene du nevner. Takk for hjelpen! MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei HansJeg vet ikke om dette er til hjelp, men en Isak Engh ble gift i Kraakstad, Akershus i 1850 med Abrahmine Petronelle Wahl.Jeg fant dette på et søk i IGI.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hei Lars,den Isak Engh som giftet seg i Kråkstad, Akershus i 06.10.1850 er nettopp den Isak som fikk en sønn 11.04.1848 i Kristiania og som het Peter Barbo Olsen Engh. Siden denne sønnen ikke senere finnes sammen med Isak og hans familie (som i 1865 befinner seg i Svelvik og senere slo seg ned i Porsgrunn, Abrahamines hjemsted), går jeg ut fra at han ikke var Abrahamine Petronelle Wahls sønn, men helt utelukkes kan dette neppe.Peter Barbo fikk selv en uekte datter i Sandefjord 17.06.1872, nemlig min mormor. Derfor min interesse for om mulig å finne Peter Barbos mor, som altså er en av mine tippoldemødre. Og den nærmeste mulighet til å finne moren går jeg ut fra må være å finne hans dåp. Men hittil har jeg ikke lykkes med akkurat det.Forøvrig er det kjent at Peter Barbo utvandret til Chicago i juli 1872, og i USA har han stor etterslekt som jeg har god kontakt med medlemmer av. Men det er en annen historie - .Takk for din interesse! MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.