Gå til innhold
Arkivverket

[#4325] Nedre Eker


Gjest Nina Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Johansen

Er det noen som vet noe om disse to, (som er mine tipp-oldeforeldre): Jørgen Nicolai Larsen og Ingeborg Regine. Han er født i Nedre Eker i 1866, og hun er født i Drammen i 1866. I 1900-tellingen bodde de på gården Ler, og hadde barna:Magda Henriette f. 1889, Jenny Lovise f. 1890, Trygve Kristoffer f. 1892, Ragnhild f. 1896, Sigrid f. 1898, og en "navnløs" f. 1900. Jeg leter da etter deres foreldre, kanskje er det noen der ute som vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nina. Ja, noen skal jo ha flaks.... Og det har du! Når jeg sjekker kirkebøkene for Nedre Eiker ser jeg at din tippoldefar er døpt JØRGEN NICOLAUS Larsen Berget. Han er født på Berget (det er på Steinberg)23 mars 1866 og døpt i Nedre Eiker kirke 10 juli 1866. Ved hans konfirmasjon bor han fortsatt på Berget, og kalles i kirkeboken JØRGEN NIKOLAI. Han blir konfirmert av Knudsen i Nedre Eiker kirke den 10 okt. 1880 med karakteren temmelig godt..Han har koppervaksinasjonsattest fra Holter av 29/9-1880. ..................MEN SÅ VAR DET DEN FLAKSEN DIN DA.............det er utgitt et fåtall bøker om slekter på Eiker. Og blandt de desidert beste bøkene er "Slekten Berget på Eiker" utgitt 1988 av Anne Marie Jonassen. Så løp til biblioteket! Der står det å lese at dine tipp-tipp oldeforeldre het Elvearbeider Lars Jensen (1821-1908)og hustru Maren Arnesdatter (1832-1916). Lars Jensen sine foreldre: Rønnoug Larsdatter (1789-1886) viet 1819 til Jens Olsen (ca. 1790-1858). Rønnoug Larsdatter var datter av Lars Simonsen (1760-1809) og Marthe Borgersdatter(1761-1833). Boken bringer deg enda 3-4 generasjoner bakover. Det skulle ikke forundre meg om boken fortsatt er til salgs hos forfatteren - hun er hjelpsom og hyggelig og bor på Eiker. (PS:Jørgen Nikolais Kone Ingeborg Regine var visstnok en Gulbrandsdatter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Johansen

Jeg vet nesten ikke hva jeg skal si...Det er så man nesten begynner å grine. Tusen, tusen takk skal du ha for hjelpen!!!! Å ja, jeg skal på bibloteket akuratt nå! Dette er bare så utrolig morsomt, men jeg kan ikke annet enn å takke igjen, selv om du hadde fortjent mye mer! Hilsen Nina Johansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.