Gå til innhold
Arkivverket

[#4338] Peder (Olsen) Lyche, kirkeverge på Strømsø 1694.


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Skogli

Hei! Jeg har følgende: Per Olson Lyche og Boel Pedersdatter Møller hadde datteren Magdalena, juni 1678 – jan 1769. Hun ble 29.05.1702 gift i Bragernes med løytnant (for Tordenskiold) Just Phillip Krick 1674 – april 1756. Han var sønn av Phillip krick, borgermester og handelsmann i Wunsdorf, Hannover, f. 1630 i Hameln, og Adelheid Margreta Weyland, 14.03.1649 – 17.01.1694. De fleste av disse opplysningene har jeg fra en som jeg dessverre ikke husker navnet på, men som jeg var i kontakt med etter at han hadde en etterlysning i Gjallarhorn (tror jeg det heter, tidsskrift for Buskerud/ Vestfold slektshistorielag). Vedkommende er i likhet med meg, etterkommer etter diverse Krum’er, og ”linken” her er Magdalena og Just Phillips datter Boel Margrethe, som i sitt ekteskap nr. 2 ble gift med Jens Jensen Krum, 30.06.1700 i Tangen – begr. 03.07.1779 i Fiskum. For J. J. Krum var det også 2. ekteskap, 07.07.1739 på Kongsberg. Det ble visst mest om etterkommere….Hilsen Bjørn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Hei,lurer på om noen av dere kjenner til en forbindelse mellom denne Lyche-greina, og ei Lyche-grein i Kristiansund?Jeg søker opphavet til min 4xtippoldefar Hans Christian (Pedersen) Lyche, som giftet seg med Martha Christina (Stephensdatter) Sellichen 10. april 1781 i Kristiansund. De fikk en sønn (min 3xtipp), Johan Petter (Hansen) Lyche i Kristiansund i 1783. Det blir sagt at familien skal ha sin opprinnelse i Schleswig-Holstein, men om dette bare er et eventyr eller har sin rot i virkeligheten vites dessverre ikke. Kirkebøkene er det vanskelig å få mer ut av, så jeg er takknemlig for alle som kan ha informasjon eller tips om hvor jeg skal lete videre etter denne familiens opphav.Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit knudsen

Hei Torun. Jeg vet desverre ikke om det er forbindelse mellom disse to Lychene. Jeg har sett litt i en av Kristiansundbøkene, men fant din Lyche bare så vidt nevnt der. Vet du heller ikke hvor de var i 1801, eller senere. De må jo ha vært et sted siden du er her. Hilsen Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Hei Berit,Har dessverre ikke funnet Hans Chr. (Pedersen) Lyche (kjøpmann) og hustru Martha Chr. Stephensdtr. Sellichen i FT 1801. Har heller ikke funnet deres sønn, Johan Petter (Hansen) Lyche (skipper), født i Kristiansund i 1783.J.P.(H). Lyche giftet seg med Berit Margaretha Pedersdatter Myrseth 28.12.1808 i Kr.sund. I dette ekteskapet kjenner jeg til kun ett barn, Hans Peder Lyche 30.04.1089-1848. Han var matros/sjømann i Kr.sund. Han giftet seg med Anne Dorothea Bolette Bostad (datter av Lars Ped. Bostad og Anna Arntsd.) før 22.12.1832. Denne dato ble deres eldste barn født, Peder Bernhard Lyche (1832-1911). Kjenner hans etterslekt.Neste barn man kjenner til er Ole Andreas Martinus Lyche 1846-ca.1900 (min tippoldefar). Om Hans og Anne fikk barn i mellom 1832 og 1846 vites ikke. Ole A.M. var sjømann, og forsvant på havet litt etter 1900. Han giftet seg med Tilla Amalie Andersen (1854-?), og jeg kjenner etterslekten (men ikke Tillas forfedre). Hans og Anne fikk i alle fall ett barn til, Peder Christian Lyche (1848-1880). Kjenner etterslekta hans også.Anne med sine to sønner Ole A. og Peder Chr. finnes i FT 1865 for Kr. sund.Det er altså for 1801 og bak at problemene dukker opp. Takknemlig for ethvert tips som kan føre meg videre.Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Torun.Jeg har sjekket litt mere i Kristiansunds historie bind 2 og 3, s. 321, 367 og 666. Er du sikker på at hun het Sellichen. Kanskje det skulle være Seglichen. Det finnes en Hanna Canuta Seglichen, datter av Stephen Seglichen og hustru Anna Knudsdatter Sahling. Lyche, Sahling og Seglichen(usikkert)var kjøpmenn i samme område. Peder Myrseth, også kalt Nidaros, var høker. Ikke urimlig at disse kan ha noe med deg å gjøre. Det er i alle fall et godt sammentreff. BERIT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.