Gå til innhold
Arkivverket

[#4468] Hvem var Thora og Anne Throndsdøtre - jordeiere p


Gjest Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarleif Nordheim

På min mormors fødegård Tolsby i Aremark ble det i sin tid funnet et skinnbrev fra 1613 som omhandler skifte mellom de to søstre. Brevet er skrevet i Höfstad (Högstad?) i Vette herred i nåværende Sverige. Skiftet går mellom Thora med ektemann Nils Andersen og Anne med ektemann Tormof Svendsen og omfatter eierdeler i følgende gårder: I Berg: Ende, Hjørnegård (Jønnegård), Totorp, Beringen (Berengen) og Refne (Remmen) I Aremark: Tosbøen (Tolsby) I Skee (S): Kampetorp og Hede (Hee) I Nässinge: VästgårdenI biskop Jens Nilssøns visitasbeskrivelser fra 1594 er nevnt at da han reiste fra Idd til Berg (med båt?) forbi Bratøen og Sauøen, sier han: "Strax der indenfor ligger Anne Trondsdatters gaardt". Så vidt jeg forstår er både Ende, Hjørnegård og Østgård nabobruk i Berg, og det kan være en av disse det tenkes på. Det fortelles videre at Anne besøkte biskopen og at han igjen besøkte henne på hennes gård.Selv stammer jeg fra Tosten Meelgaard som eide Tolsby fra ca 1647, men hans opphav har ikke vært kjent tidligere. Selv bodde han i "Wiigen". Gjennom svenske kontakter har jeg kommet fram til at Tosten kommer fra Meelgaarden i Näsinge og er sønn av "Tormo" og dermed også av Anne Thronddatter. I 1673 er Tosten Melgård også nevnt som eier i Østgaard i Berg - men han bor i "Wiigen".Tosten og hustru Karen (Karin) hadde mange barn. Tormo tok over Västgården i Nässinge, Anders fikk Tolsby, Anna d.e. Hede (Hee) i Skee, Anna d.y. havnet på Bräcke i Nässinge, Boel gift til Tjärnebo, mens i rettssaker etter århundreskiftet nevnes at Swen og Torsten er i Norge.Jeg håper jordeiere av denne størrelse er kjent gjennom andre kilder eller hos andre slektsinteresserte. Videre at noen kanskje kjenner til hvor Swen og Torsten havnet i Norge.Og for ordens skyld: Det som finnes hos "mormonerne" om Tosten Meelgaard, stemmer ikke med de kilder jeg har. Likeledes har Martha Østensvig i "Slekter i Marker" bommet betydelig. Men hvem av dere har utfyllende oplysninger?Med vennlig hilsen. Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.