Gå til innhold
Arkivverket

[#4505] Norderhovgata 16


Gjest Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Hellerud

I Oslo adressebok finner jeg fra cirka 1882 og fremover min oldefars søster Andrine med familie bosatt på nevnte adresse. Mannen døde tidlig, og Andrine står selv i mange år som eier av huset. Senere er det sønnen Joseph Amundsen som eier Norderhovgata 16. Familien bor her i hvert fall så sent som i 1938. Er det noen som har kjennskap til disse menneskene? Ved Andrines død opplyses arvingene som sønnen Joseph samt en umyndig datersønn. Denne er trolig Valborg Olavas barn, men hva het han? Noe skifte ble ikke holdt. Her kommer opplysningene jeg har: Andrine Pedersdatter (f. 26.sep.1843 på Stemme plass i Rakkestad, d. 07.jun.1917 i Oslo). Datter av Peder Larsen og hustru Marthe Marie Andersdatter Mathisbraaten. Andrine flyttet fra Rakkestad til Trøgstad som tjenestepike, og var blant annet på gården Skofsrud. Gift i Trøgstad den 21.okt.1865 med Berger Amundsen (f. 29.jan.1843 på Ødegaarden av Øiestad i Trøgstad). Sønn av Amund Jacobsen og hustru Ragnhild Bergersdatter. Andrine og Amund flyttet til Oslo, hvor han var skreddersvenn. Vet ikke når Amund døde, men han nevnes ikke bosatt med familien i folketellingen 1885. Ekteparet fikk følgende barn: 1. Anton Rudolf Amundsen (f. 26.jun.1865 i Trøgstad, d. trolig i ung alder). 2. Anne Marie Laura Amundsen (f. 10.mar.1868 i Oslo, dpt. i Trøgstad, d. 08.mar.1893 i Oslo), 3. Anton Rudolf Bernhard Amundsen (f. 05.des.1870 i Oslo, d. 24.mar.1911 i Oslo), 4. Josefine Mathilde Petra Amundsen (f. 22.apr.1873 i Oslo, d. 27.jan.1905 i Oslo), 5. Joseph Leonard Makler Amundsen (f. 18.jun.1875 (eventuelt 18.jul.1875?) i Oslo). Lever 1938 i Norderhovgata 16. Er gift og har en datter født 1918, 6. Valborg Olava Amundsen (f. 19.mai.1878, d. før 07.jun.1917). Håper noen kan hjelpe meg med videre opplysninger om denne familien. Andrine hadde for øvrig også blant annet søstrene Else Hval og Anna Julien som også bodde i Oslo. Selv er jeg etterkommer av broren Christian Pedersen (1851-1913). Mhv. Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei Marius! Har du vært på Byarkivet i Oslo, og sjekket folketellingene, eller har du bare sett i adressebøkene? Jeg fikk i fjor se ft. 1939, så de slipper de mye før enn de statlige tellingene! Dersom jeg kan hjelpe deg med noe, må du gjerne maile meg på lnormann@c2i.net. Så kan jo du hjelpe meg litt med svenske nøtter.... (er i Oslo igjen fra 5. januar, men opplever for tiden dårlig skiføre i Florida....) Godt nytt år! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.