Gå til innhold
Arkivverket

[#4742] Anne Marie(Malene) Olsdatter f.ca.1763 Kjøkkelvik


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Kan noen hjelpe meg med dette? Anne Marie/Malene Olsdatter f.ca.1763 giftet seg 01.01.1795 med Carl Henrichsen , Gierringen , Askøy.Det er oppgitt at hun kom fra Kjøkkelvik.Men jeg er slett ikke sikker på om det stemmer.Er det noen som har kjennskap til hvem hun var og hvor hun kom fra , og hvem var hennes foreldre .Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En liten rettelse. De giftet seg 25.11.1795 i Askøy.Ved tellingen i 1801 står hun oppført som Malene Marie 37 år.Mvh.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Anne Marie Olsdatter har vi leita etter både "høgt og lågt", men ikkje funne ut anna om enn at ho truleg var i teneste i Kjøkkelvik då ho gifta seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irmelin Stensaker

Jeg vet ikke om dette hjelper men det ble født en Anne Marie 11.10.1763 på Gjeringen av foreldrene Hans Nilsen Tveit og Eli Pedersdtr.Kjøkkelvik. Hilsen Irmelin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg skjønner jo etter hvert at dette er en aldri så liten nøtt.Kanskje du Bjørn vet med sikkerhet når hun døde?Carl er i alle fall enkemann når han dør i 1838.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det må vere den Ane Olsdtr. som døyr med adresse Skaalevigneset 2703 1835, 68 år gamal. Det meiner òg Edvard Jakobsen i Gards- og ættebok for Loddefjord sokn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Til Bjørn. Et lite halmstrå , men alt skal prøves.Jeg ser at Ole Olsen ,Krogaas giftet seg 19.06.1757 med Kari Andersdatter , Kleppe.Den 01.07.1770 gifter enkemand Ole Olsen , Krogaas seg med enken Lisbeth Pedersdatter , Kiøkkelvig.Har du oversikt om Ole Olsen og Kari Andersdatter fikk noen barn?Og i så fall kan det tenkes at det er Ole Olsens datter fra første ekteskap som gifter seg med Carl Henrichsen?Mvh.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du er ikkje den første som leiter etter henne. Eg har jaktet "høgt og lågt" fleire gonger. Du finn henne ikkje som konfirmert i Askøy. Vi har òg vore inne og sett på forlovarar og fadrar m.m., samt vore og sett etter henne i andre prestegjeld. Men eg skal sjølvsagt sjå etter ein gong til når eg kjem heim.Eg er viss på at ho ikkje er frå Askøy. I følge kommunikantelistene, er ho tenestejente på Søralandet ein stad når ho gifter seg. Eg meiner du finn henne i kommunikantelistene. Men kor ho kom ifrå, er der ikkje spor etter - så langt eg m.fl. har granska i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

1. Eg finn ikkje at OO og KA får barn i Askøy:2. Du har ingen garanti for at det er same OO som er gift med KA, som seinare vert gift med LP. Det er nemleg inflasjon i Ole Olsen'er i Krokås på heile 1700-talet.3. Eg finn ikkje KA død i Askøy. Heller ikkje finn eg OO, Krokås, som kommunikant med eller utan kone, i 1760. Det skulle tyde på at dei kanskje er flytta ut or soknet. Det nærliggjande ville i så fall vere til Fjell, sidan det er det næraste soknet kor det ikkje er registrert fødde så langt. Etter det eg har funne, var der nær kontakt over fjorden mot Fjell, både frå Søralandet og sjølve Askøya. Kan hende vi finn henne der, når Fjell ein gong er ferdig registrert? Enn so lenge får vi leve med vona...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.