Gå til innhold
Arkivverket

[#4789] Kristian Leonhard Larsen


Gjest Bent Grotle
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Pettersen

Hei er ikke sikker på om han her er rette mann. Fant en Christian Larssen f.1875 i Lurøy på gården Vatne.Det er vel en kandidat.Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Hei Bjørn! Jeg er ikke i stand til å finne Christian fra Lurøy. Du vet ikke tilfeldigvis navnene på foreldrene? Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Christian ble ofte også skrevet Kristian - en må regne med forskjellige skrivemåter på navn og steder. Jeg vet ikke hvilken "vei" Bjørn benyttet seg av for å finne Kristian Larsen. Selv gikk jeg denne veien: FT 1900 for Nordland, kommune/pr.gjeld Lurø - søkte så på etternavn begynner på Lars. Da får du opp 22 Larsen og 9 Larssen - søkte så på fornavn "alle", og da finner du en Kristian, f. 11/7-1875. Gårdsnavn husker jeg ikke i farten, men foreldre var Lars Karlsen og Beret Nilsdtr. Om dette er "din" Kristian/Christian vet jeg jo ikke. Folketellingene er en god pekepinn, men er ikke alltid å stole på hva fødselsår eller fulle navn gjelder. Der kan bare kirkebøkene hjelpe videre.P.S. En må, som sagt, regne med at navn ble skrevet på forskjellig vis. Derfor er det lurt å bruke "begynner på", i stedet for "er lik". Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Hei Bjørn og Britt! Skal selvsagt sjekke denne Christian, men det er vel heller tvilsomt at dette er rett person, da "min" Kristian reiste til Vågsøy i Sogn & Fjordane og slo seg ned der. Denne Christian ser ut til å være odelsgutt og ble nok værende på Lurøy. Takk iallfall både for hjelp og tips! Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Du har også en kandidat i Leonhard Larsen, på gården Fagernes på Sortland som var "fl" familie logerende hos Jens Olsen og Maren Johansdatter. f. 1874. Kommer jo litt an på hva slags opplysninger om navn du har senere...(om han brukte Christian eller Leonard...) Lykke til! (og, kanskje et innlån av kirkebøkene fra den aktuelle tiden, til ditt lokale bibliotek kan gi svaret, navnet Leonhard er ikke akkurat det mest vanlige! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Hei Laila! Ja, dette liknar meir på min mann. I følge mi svigermor brukte han namnet Leonhard. Skal sjekke meir opp her. Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.