Gå til innhold
Arkivverket

[#4805] Hans Pålsen Øvre Røtnes og kaos i Enebakk??


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Det er ikke bare-bare å drive slektsforskning ved hjelp av bygdebøker, heller. Jeg sliter med Enebakk av Birger Kirkeby. Under Sundby i Dalefjerdingen (III s188ff) forteller han om da Hans Pålsen på Øvre Røtnes, Nes på Romerike, i 1614 stevnet noen lagrettemenn for en feil avsagt (tidligere) dom dessverre uten å fortelle når den feilaktige dommen falt. Men Hans Pålsen må i hvert fall vært en voksen mann i 1614.(Under By (II s518) fremkommer at samme Hans Pålsen levde enda i 1647, så da har jeg i hvert fall sånn nogenlunde plassert ham i tid.) Dommen ble omgjordt, og så fortsetter han: «(Hans Pålsen Røtnes)... kan vi knytte til slekter i Enebakk, men vi kjenner ikke helt forbindelsen med ætta på Sundby i Enebakk. Hans var gift med Karine Jonsd. fra Store Re i Stange. Broren Aslak Pålsen var bruker av Ramstad i Rakkestad. Faren Pål Aslaksen var bruker av Østre Røtnes, men hans bror, Rolf Aslaksen bodde på Dingstad i Spydeberg. Rolf hadde barna Hans (bruker av Haugen i Ski), Kristoffer (bruker av Torp i Rakkestad?) og Aslak, SOM BLE BRUKER AV BØLER I ENEBAKK (min uthevning)...»Dessverre sier Birger Kirkeby ikke HVILKEN Bøler - det er to i Enebakk. På Bøler i Dalefjerdingen (III s82f) finner jeg «ASLAK var bruker i 1560...Det må ha vært sønnen som tok over gården: GUDBRAND ASLAKSEN...» Dette synes meg noe tidlig i forhold til Hans Pålsen og 1647...? På (Nordre) Bøler i Kirkebygda finner jeg den konstruerte brukerrekkefølgen (som jeg finner noe lettvint?): «ARNE OLAVSSON nevnt 1492, ERIK (ARNESEN?) nevnt 1528. Han ble kanskje etterfulgt av JON (ERIKSEN?), og hans sønn OLA JONSEN var bruker fra seinest 1557 og var her ennå 1572... garden ble tatt over av (sønnen Kristoffers) svoger GUDBRAND ASLAKSEN fra Nedre Buer, g m (Ola Jonsens datter) Ingeborg Olsdatter.» Sønnen ble ASLAK ‘BØLER’ fra ca1623. Denne rimer tidsmessig bedre med Hans Pålsen etter min mening.Men under Øvre Buer (III s625f) finner jeg den tilsynelatende fullkomne selvmotsigelse: «ASLAK TORESEN kjøpte 1542 1 1/3 øyresbol i Øvre Buer (DN II 846), som han var berettiget til på vegne av kona. Hun var odelsberettiget til godset, men vi veit ikke om Aslak Toresen var bruker av Øvre Buer. Helst var han den Aslak som vi 1557/58 og 1574 finner som bruker av Nedre Buer...»Og under Nedre Buer (III s634ff): «ASLAK var i 1557/58 bruker av Nedre Buer..., likeså 1560/61... 20. april 1574...Aslak hadde sønnene Gudbrand, bruker av Nordre Bøler i Kirkebygda...»Er det jeg som er teit - eller gir Birger Kirkeby Gudbrand Aslaksen TO fedre? Skal denne kabalen gå opp kan - såvidt jeg forstår - Aslak Toresen ikke være den samme som Gudbrand Aslaksens far. Hans far må ha vært Aslak Rolfsen???Er det noen som VET hvordan det egentlig henger sammen - eller som ser dette klarere enn jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Magne Foss

Hei ! - VET gjør jeg ikke, men for meg ser det ut som ASLAK (Rolfsen) blandes sammen med ASLAK (Gudbrandsen) og at Pål, Rolf og Gudbrand er sønner av Aslak Toresen, nevnt på Bøler, og Nedre Buer.Aslak Bøler n.1623 synes å være samme "Aslach Bøller" som bor på og eier 3/4 i Bøler i Enebakk, (Sk.matr.1647) En Gudbrand Huserud eier ca 1/4. Videre eier disse (Aslak & Gudbrand) hver sine 5% i Buer i Enebakk, hvor Jon Aarsrud eier resten. (Gudbr.Huserud boer på Huserud, men eier ikke noe i denne gården, men derimot halve "Skaaden" i Enebakk, sammen med Gudmund som bor og eier andre halvparten)I Spydeberg (Sk.matr 1647) finner jeg "Adtzlagh Dingstadt" som eier 1 schipund 8 lispd og Knut Ramstad eier 12 lisp. (Jfr. Aslak Pålsen på Ranstad i Rakkestad)Kanskje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Hei,.. og nja? Dette er greit og i samsvar med den ene av Kirkebys to løsninger. Jeg lurte på om det var TO Aslak'er - først Toresen og så Rolfsen - og at Kirkeby så har slått sammen disse to til en Aslak Toresen og glemmer Aslak Rolfsen og at det er sistnevnte som er far til Pål, Rolf og Gudbrand. Disse navnene (i hvert fall de to første) rimer jo også med slekta til Pål Hansen? Ellers kommer vi vel tilbake til utgangspunktets dilemma: Hvor var Aslak Rolfsen?? Eller...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest kjersti aamodt

Hei Tom På leting etter svar på gåter om hvordan slekter rundt Fenstad/Finstad og Rotnes i nes ser jeg at jeg har notert fra den trykte matrikkellen 1647 følgende over Rønnes i Nes. Kanskje har du alt klart og dette er unødvendig, men jeg gjør det alikevel 1647 Rotnis i NesPeder 3 pd 6 lispd Den påboende bunden ½ pd Welb Siffuer gabrielsen 1 ½ pd Lauritz Holch i Xiania ½ pd Mester Truges ½ pd pantegods Capelanen i Xiania 6 lispd Siffuet Gabrielsen råder bøxellen Erland 4 pd ( Farset i Nes halvor 1 ½ pd Erland Rotnis egende) Den påboend bunde 1 ½ pd 1 fr Olluf Aschestad udi Røgen sogn 2 pd 1 fr(=Ole Guldbrandsen Askestad) Hver råder bøxel med eiet Hans 4 ½ pd Cannanigods som doktor Rodis følger ( By i Enebakk Hans Jacobsen påbor Skylder 1 pd til Hans Rotnis i Nes med dis bøxel. Klonsboding i Nes Hans Rotnis eiger 2 ½ skinn Kronen eier 1 ½ pd med bøxel Fjug i Nes Hans Rotnis eier 1 frRottnes Halvor 3 ½ pd Den påboende bunde 2 ½ pd Olluf Kjølstad 3 fr. Peder Rotnis 1 fr. Hver følger bøxel med sitt eiendeFuglerud i nes Lauritz ½ pd 1 lispd 4 høns Krongods ½ pd 1 lispd med bøksel Even Røtnis 4 høns Røtnes1550-1615 Amund 1615 eide Rotnes 1 skpd Siglett Odal 2 sp smør Vester Moen 1 fj Vester Holmen Grue 1 fj Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Bare for å øke forvirringen om hvem som hører sammen med hvem viser jeg til tema 93386 Lenke Jeg har ikke klart å bli klok på hvem som egentlig var far til Rolf Aslaksøn Dingstad, men det er ihvertfall dokumentasjon på endel slektsforbindelser i den debatten. Ellers er Ramstad i Spydeberg nabogård til Dingstad. Begge var store gårder og de som satt på disse gårdene eide også parter i mange andre gårder i bygdene omkring. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.