Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#4824] Var Martin eller Gunder faren til dattera til Eli

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Hei. I følge Sør Odal bygdebok, hadde Eli Olsdtr fra Tjæreverket, ei uekte datter med navn Maria fc 1851, barnefaren var vistnok Gunder Eriksen Gjeddevatnet. Eli fikk også i 1857 en uekte sønn Andreas med Marthin Andersen, som i 1858 ektet Eli og de fikk 2 barn til (noen som vet om de fikk fler ?). Men problemet er at i 1865 ft, da disse menneskene bodde på Qvenhaug i Sør Odal, står alle barna deres oppført med navnet Martinsen/dtr også Maria.MEN Elis søster Mari født 1825 hadde også ei datter med navn Maria født 1851, barnefaren var da også Gunder Eriksen Gjeddevatnet.Spørsmålet mitt er: var det Gunder E Gjeddevatnet som var faren til begge Maria ?? eller var det Martin som var faren til Maria dattera til Eli ?? Håper noen kan hjelpe meg

• 3 uker senere...
Gjest Terje Bjørndahl

Her tror jeg det er en feil i Bygdeboka. Det er bare en uekte Maria som er døpt i 1851 i Sør Odal. Hun var født 23/9 1851. Hennes far var Gunder Eriksen Gjeddevann og mora var Eli Olsdtr. Tjæreverket, Maria var forøvrig født på Langfoss.

Gjest tom askeroi

Hei - har vært borti to lignende tilfeller. I begge hadde ektemannen tatt seg av "løsungen" som sin egen og "ga" barnet sitt eget farsnavn. ("De lærde" strides jo bl a om ikke det var tilfellet med Myllargutten... ) I det ene av "mine" tilfeller forelå det til og med en skriftlig adopsjon, noe som det ser ut som man uten videre kunne gjøre privat i de dager.Det kan selvfølgelig også tenkes at han som skrev listen slurvet i den betydning at han uten videre gikk ut fra at barna hadde samme far...

Gjest tom askeroi

Sorry, jeg fikk ikke med et tredje tilfelle som jeg vet om - hvor begge sønnene er oppført som Hansen i FT1865. I FT1900 derimot finner jeg guttene som voksne, etablerte menn på hver sin kant av landet - og da heter den eldste Clausen... Denne kan vel kanskje tyde på "slurv" fra 1865-registrantens side? Så jeg har, der det var mulig, holdt meg til det de selv kalte seg... Lykke til videre - ikke heng deg opp i "detaljer" fra EN folketelling...

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.