Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Magne Pettersen

[#4824] Var Martin eller Gunder faren til dattera til Eli

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Hei. I følge Sør Odal bygdebok, hadde Eli Olsdtr fra Tjæreverket, ei uekte datter med navn Maria fc 1851, barnefaren var vistnok Gunder Eriksen Gjeddevatnet. Eli fikk også i 1857 en uekte sønn Andreas med Marthin Andersen, som i 1858 ektet Eli og de fikk 2 barn til (noen som vet om de fikk fler ?). Men problemet er at i 1865 ft, da disse menneskene bodde på Qvenhaug i Sør Odal, står alle barna deres oppført med navnet Martinsen/dtr også Maria.MEN Elis søster Mari født 1825 hadde også ei datter med navn Maria født 1851, barnefaren var da også Gunder Eriksen Gjeddevatnet.Spørsmålet mitt er: var det Gunder E Gjeddevatnet som var faren til begge Maria ?? eller var det Martin som var faren til Maria dattera til Eli ?? Håper noen kan hjelpe meg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Du burde undersøke hvem som er oppgitt som far ved de to Mariaenes konfirmasjoner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Bjørndahl

Her tror jeg det er en feil i Bygdeboka. Det er bare en uekte Maria som er døpt i 1851 i Sør Odal. Hun var født 23/9 1851. Hennes far var Gunder Eriksen Gjeddevann og mora var Eli Olsdtr. Tjæreverket, Maria var forøvrig født på Langfoss.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Magne Pettersen

Takk for hjelpen Terje. Men et spørsmål til Hvorfor står denne Maria som Martinsdtr i 1865 ft, (de bodde på Qvenhaug, og ikke Gundersdtr ???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest tom askeroi

Hei - har vært borti to lignende tilfeller. I begge hadde ektemannen tatt seg av "løsungen" som sin egen og "ga" barnet sitt eget farsnavn. ("De lærde" strides jo bl a om ikke det var tilfellet med Myllargutten... ) I det ene av "mine" tilfeller forelå det til og med en skriftlig adopsjon, noe som det ser ut som man uten videre kunne gjøre privat i de dager.Det kan selvfølgelig også tenkes at han som skrev listen slurvet i den betydning at han uten videre gikk ut fra at barna hadde samme far...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest tom askeroi

Sorry, jeg fikk ikke med et tredje tilfelle som jeg vet om - hvor begge sønnene er oppført som Hansen i FT1865. I FT1900 derimot finner jeg guttene som voksne, etablerte menn på hver sin kant av landet - og da heter den eldste Clausen... Denne kan vel kanskje tyde på "slurv" fra 1865-registrantens side? Så jeg har, der det var mulig, holdt meg til det de selv kalte seg... Lykke til videre - ikke heng deg opp i "detaljer" fra EN folketelling...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.