Gå til innhold
Arkivverket

[#4851] Familien Norum fra Rødøy, 1640 og nyere.


Gjest Aage J.H.Dybvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg glemte det viktigste her, og mitt spørsmål er selvfølgelig: Var min ane Berit Jonsdatter datter av Jon Nilsen Reppen og Else Larsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Til 22 og 24: Til Vesterålen kom også Herman Kristian Norum, født i Rødøy ca. 1766. Han blei lensmann i Øksnes, og har mange etterkommere. Hans eldste datter fikk navnet Inger Kathrine Weyland og den eldste sønnen blei døpt Ole (Norum), er det navnene til mora og faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Ut fra opplysninger som har fremkommet har jeg forsøkt å sette opp en etterkommerliste som gjelder for min svigerdatter.Er det noen av dere som har det tilsendte heftet foran dere som kan sjekke om det jeg skriver her kan stemme?* Lensmann Hans Andersen fra Sleipnes f. 16? g.m (1 eller 2 e.skap) Else Hermansdatter* Lensmann Herman Hansen Norum f. omkr. 1640 g.m Ragnille/Ragnhild Pedersdatter* Skipper og Handelsmann Ole Hermansen Norum (1686-1755) g.m Johanna(e) Olsdatter Storch* Skipper og Handelsmann Arnt Olsen Norum (1725- Aug. 1802) g.m Sophia Jonsdatter (1732-1789)* Skipper og Handelsmann Ole Arntsen Norum (1759-1804) g.m Anna Marie Greve* Skipper og Gårdbruker Hans Christian Noorum (1793-1850) g-m Birgitte Jørgine/Georgine Vedding/Hveding (?) Bruenech (1795/97 Svartsund, Hadsel-1836)* Handelsmann Ole Norum Tønder Hansen (6.januar 1829 - 1.aug.1904) g.m Anna Christina Pedersdatter (24.mars 1857 Hestneset, Hemnes - 21.okt. 1925)Svært takknemlig for en tilbakemelding.Om Birger Forsmo er på plass og leser dette tør jeg be pent om en kopi jeg også. Adressen i innlegg 14.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per A. Sperstad

Det er nok å gå for langt når man tillegger den salige leilending på gården Esvik, Hermann Hansen, som omkring år 1700 innehadde lensmannsombudet i Rødøy, slektsnavnet ”Norum”. Husk at Norum-navnet først kommer til Rødøy med hans barn i annet kull, altså i ekteskapet med Ragnhild Pedersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Til innlegg 24: Det er nok best at du betrakter disse forslagene som arbeidshypoteser. Etter det kjennskapet jeg har til lokal geografi, forskjellige slekters stand og stilling i samfunnet, befolkningen i Rødøy som helhet, hvordan fornavn går igjen i slektene osv., ser mine konklusjoner rimelige ut for meg, iallfall på nåværende tidspunkt. Men når to kvinner hver gir samme fornavn til en av sine døtre, og dette navnet er det samme som navnet til bestemora dersom man forutsetter at de to mødrene er søstre og kommer fra en bestemt familie, så er dette selvsagt ikke noe bevis på familietilhørenhet. Det er heller ikke noe bevis at de tilhører samme sosiale lag, eller at gårdene ligger i et bestemt geografisk forhold til hverandre. Og selv om navn og alder ser ut til å passe, kan man jo ikke utelukke innflyttere, selv om det var relativt uvanlig at man hentet seg ektefelle langveis fra. For meg blir det som et puslespill hvor detaljene er litt uklare. Men strengt vitenskapelig blir det ikke. Derfor er det da også nødvendig for meg at andre ser med skepsis på det jeg selv fester lit til, og at de tar seg tid til å uttrykke denne skepsisen. Det skal du og andre ha stor takk for.Jeg har drevet med Rødøys slektshistorie i over førti år. Størsteparten av det man kan finne om Rødøy på FS må jeg nok innrømme at det er jeg som står ansvarlig for. Min database for Rødøy-slekt kan nedlastes fra http://home.comcast.net/~jansjavik/; jeg tar imidlertid forbehold om at eventuelle brukere ikke bør ta alt som står der for god fisk; den er i høyeste grad en sekundær kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Til innlegg 29: Dette er etter min mening et veldig viktig poeng. Hva er de tidligste eksemplene på bruk av 'Norum' (også skrevet 'Norom')i kildene? Er det noen som har oversikt over dette? Jeg har notert met at i 1750 nevnes 'Ole Hermandsen Norum i Etzvigen' i skiftet etter hans hustru Synnev Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Til Rigmor, innlegg 28.Rette mannen å spørre her er nook Jan Sjaavik. Han har gjort et fantastisk arbeid med slektene fra Rødøy.Masse smil til deg Rigmor!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Til innlegg 27: Jeg har registrert ham med fødselsår 1767, av foreldrene Ole Storch Olsen Norum og Inger Catharina Wejland. Ole Storch Olsen Norum er sønn av Ole Hermandsen Norum i Esvika.Thomas Norum nevner fire barn av Ole Storch Olsen Norum og Inger Catharina Wejland: Helene Norum, f. 1765; Lorentz Didrik Norum, f. 1771; Nils Wejland Norum, f. 1773; og Ole Olsen Norum, f. 1779. Jeg har tre i tillegg: Maren Chierstina Olsdatter Norum, f. 1764 og g. m. Joen Larssen Øvre Tjong; Herman Christian Olsen Norum, f. 1767 (den personen du nevner); og Johana Catharina Olsdatter Norum, f. 1769, som i 1805 var gift på 'Bredstrand i Vesteraalen.' Jeg har registrert tre barn av Maren Chierstina, men kjenner ikke deres ektefeller eller etterkommere.To spørsmål til Johan Borgos: Har du oversikt over etterkommerne til lensmann Herman Kristian Norum, eller vet du om dette materialet er tilgjengelig noe sted? Vet du noe om etterkommerne til Johana Catharina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Johanna/Johanne Olsdatter Storch som ble g.m Ole Hermansen Norum synes å være datter av Ole Arntsen Storch og Synnøve Olsdtr. GrønLenkeIflg. FS skal Ole Arntsen Storch være f. 1679 -d.1760 Synnøve Olsdtr. Grøn f. 1680 - gr.l. 23 juli 1750Ole Arntsen Storch står oppført som sønn av Arnt Olsen Storch f. 16?? Trondheim - d. 1715 og Matrone(!) Johanne Mogensdatter f. 1665 - d. 1715Til Birger :)Tenkte mest på det du skrev i innlegg 4, om at du hadde 80 sider om denne familien fra Esvigen i Rødøy.På vegne av min svigerdatter kunne det vært artig å få tilgang til.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Til Jan Sjåvik: Jeg har etterkommerne til både Karen Svendsdtr Norum (se innlegg 20) og Herman Kristian Norum i databasen som ligger til grunn for 'Gård og slekt i Øksnes' (Johanna flytta fra Øksnes som barnløs enke). Send mail til jb@nndata.no, så skal du få utskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Aasmoe

Jeg har sett litt i lensregnskap og skattelister fra første halvdel av 1600-tallet, for å prøve å finne litt mer om Hans Andersen.Lensregnskap 1652-53: Hans Andersen lensmannLensregnskap 1637-38: Hans Slepnes lensmann er fri (skattefritak)Lensregnskap 1635-36: Hans Slepnes lensmann friLensregnskap 1634-35: Hans Slepnes 1 dl.Landskatt 1633: samme som 1634-35Landskatt 1630: Hans Slebenes 1/2 dalerLandskatt 1628: Hans Sleppenes 3 ortLandskatt 1627: samme som 1628Landskatt 1626: samme som 1628Det ser dermed ut som han ble lensmann ca. 1635, og det at han er bruker allerede 1626 kan bety at han kan være født så tidlig som sist på 1500-tallet. Jeg rakk ikke å se på skattelistene før 1626, det får bli en annen gang. Samme gjelder perioden etter 1652, hvor det er forholdsvis lite materiell som gjelder Helgeland, i det minste før 1666.Jeg sjekket ved et par anledninger, men kunne ikke se at han var oppført i odelsskattelister tidligere med den parten i Våg som han eide i 1647.Jeg kunne ikke se noen Herman nevnt i Rødøy, men jeg fant en Herman i Tjøtta fjerding i 1627. Nå var ikke dette prioritert, men jeg skal ved anledning gjennomgå listene for Helgeland for å se hvor vanlig dette navnet er.Rigmor: slik jeg forsto Jans innlegg (13) var det Herman Hansen som var gift to ganger, ikke Hans Andersen, slik du har ført det opp i listen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Er det virkelig ingen som har forsket i Jon Nilsen Reppens og Else Larsdatters etterkommere, og kan svare meg på om Berit Joensdatter er deres datter. Barna hennes i mitt innlegg 25 har da vitterlig fått navn som kan være oppkalling fra slekten Norum. Jon Nilsen og Else Larsdatter er nevnt i innlegg 22 0g 24.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Det er det verkeleg nokon som har gjort. Eg har ikkje kome lenger sidan sist. Men det er klare indikasjonar på at Berit var dotter til Jon Nilsen Reppen (og Else Larsdtr). Desse indikasjonane er fadrane i dåpen til barna til Berit og Hans. Ganske mange høyrer til slektskretsen rundt Jon Nilsen Reppen (og etterkomarane hans). Kor har du elles det frå at Berit og Hans hadde to barn Sara og Steffen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har notert at Jon Nilsen, Reppen f. før 1700 var gift med Else Larsdatter, f. ca 1685, død 1732. Og de hadde følgende barn: Niels (1707; Marithe (1710); Else (!712-1763) Lars (1712); Kirsti (1714) Berethe (1716).Stemmer dette?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Olav Helge: Sara Hansdatter Brevig har jeg kun dødsfallet på i 1767, og hun var da 14 år.Stephen Hansen Brevik har jeg som forlovet med Sara Sandersdatter Flaade i 1789, men han er kanskje ikke fra denne familien? Jeg var ikke særlig flink til å skrive opp faddere tidligere, men har fått med at det er 2 faddere fra Reppen på min ane Svend Hansen:NN Reppen og Anders Jacobsen Reppen. Du har sikkert rett i at fadderne viser klare forbindelser mellom min ane Berit Joensdatter Reppen, men for meg ser det jo også ut som om hun kaller opp sin eldste datter etter sin mor Else Larsdatter(?)Til Birger: Hvor har du fødselsåret til Berethe Jonsdatter fra? Min ane Berethe Jonsdatter fikk barn så sent som i 1771, og hvis hun skal være datter her kan ikke fødselsåret stemme. Det er vel heller umulig for en kvinne å føde barn i en alder av 55 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Til Rigmor (innlegg 28): Jeg har sammenlignet din anetavle med det som står i Thomas Norums bok, og alt stemmer fra Hermand Hansen og framover. Hermand Hansens opphav nevnes selvsagt ikke av Thomas Norum.Ole Hermandsen er barn av Hermand Hansens andre kone, Ragnille Pedersdatter.Thomas Norum har også et par generasjoner til, framover mot vår egen tid.Ole Tønder Norum hadde fire barn, men bare sønnen Hans Kristian Tønder (1877-1949) har avkom. Han var gift med Albertine Marie Erichsen (1879-etter 1952). TN nevner tre barn, f. 1903, 1907 og 1916, samt fem barnebarn, det siste f. 1948. Jeg nevner ikke navn på disse siden noen av dem sannsynligvis lever, men du kan finne dem på s. 111 i boka. Dersom du vil kan jeg sende deg dette som privat epost.Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Til Rigmor (innlegg 40).Hvis du har lest det jeg skriver så vil du se at jeg sier: 'Jeg har notert...'. Og til slutt: 'Stemmer dette?'Hvorfor tror du jeg stlte det siste spørsmålet? Det var jo nettopp fordi at jeg var i tvil om ritigheten av årstallene. Dessuten har jeg ingen notater på hennes giftermål. Derfor kan jeg ikke hverken bekrefte eller avkrefte at hun fødte barn som 55-åring. Men hvis det er tilfelle må du gi meg klar melding om det.:)Med vennligste hilsen med et stort glis fraBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Jan :) Innlegg 42.Det stemmer det du skriver. Hans Christian og Albertines sønn Alf Norum f.17 juni 1907 Hemnesberget, Sandnessjøen - d. 24 nov. 1977 er min svigerdatters bestefar/farfar.På ham har jeg notert 2 døtre og 1 sønn. Den ene datteren døde i en ulykke etter et uvær i Jotunheimen i 1967.Den andre datteren er bosatt i Sverige.(Lever)Deres sønn (Lever)(min svigerdatters far) fikk 2 døtre i sitt 1 e.skapDen eldste datteren Else M. har 5 barn.Den andre datteren Tone Charlotte (min svigerdatter)har 2 barn. I sitt andre ekteskap fikk han 2 sønner.Jeg er selvfølgelig interessert i det du måtte ha skrevet ned.Min e-post adresse finner du under innlegg 14.*Smil* fra Rigmor Til Birger :) Innlegg 43Det er da ikke jeg som har skrevet under innlegg 40 !Jeg gjør riktignok mye rart, men denne tar jeg ikke skylda for! He-heEt enda større *glis* og et varmt *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Heisan igjen Birger :)Det er Anne Lise Hovdal som er ansvarlig for innlegg 41.Jeg er uskyldig !!!!!!!!!!!*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg gremmes! Det må være at ditt navn har gjort slik inntrykk på meg at det bare det jeg ser, he,he. Sorry! Du er uskyldig!!!Med smil fra Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Beklager hvis jeg har skrevet noe rart, og jeg burde vel aldri ha blandet meg inn i denne debatten. Ellers takker jeg for opplysningene som har ført til at jeg kan føre noen nye aner til mitt slektstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

For å spole tilbake til der diskusjonen begynte (Herman Hansen Norum -f. ca 1640), kan jeg anbefale å ta en titt i boka 'Disse tider - disse skikker' av Allan Hutchinson (1997).Det er flere som oppgir at Ole Hermansen Norum døde i 1755. På side 262 i ovenfornevnte bok er det avbildet en regning med underskrift O. H. Storch Norum datert 22. juli 1758. Har noen en forklaring?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Aasmoe

Skifte etter Ole Hermansen Norum ble i følge Svein Edvardsens utgitte avskrifter holdt i 1755. Jeg har ikke sjekket dette i skifteprotokollene.O. H. Storch. Ole Hermansen var gift med Johanna Olsdatter Storch. Kan det være en dårlig skrevet A, sånn at det egentlig dreier seg om hennes far, Ole Arentsen Storch (1679-1760)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.