Gå til innhold
Arkivverket

[#4851] Familien Norum fra Rødøy, 1640 og nyere.

Gjest Aage J.H.Dybvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Tverå

Neppe. Det er snakk om en handelsmann i Esviken. Ole Arentsen Storch brukte dessuten ikke Norum-navnet. Mest sannsynlig er det sønnen Ole Storch Norum (ca 1720-99), men i så fall lurer jeg på hva H'en står for...Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Fosli

Hei.Daniel Norum 1764-1806 g.1805 med Maria Johannesdatter 1781- og bosatt i Balsfjord, Troms. Daniel var styrmann på Lorch's jekt 'Tromsøe Prøve' som forliste på Flatangerfjorden i desember 1806. Alle ombord døde.Tilhørte Daniel den Norum slekta som er debatert her ?Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per A. Sperstad

Til innlegg 31: Første gang jeg har registrert Norum-navnet i Rødøy er i skiftet etter Karen Hermannsdtr Norum på Sundøy. Det er i 1732. Brødrene Svend og Ole brukte senere Norum-navnet iallefall fra 1740-åra.Til innlegg 49-51: H'en er en S, altså Ole Olsen Storch Norum - skrevet på en kunstferdig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per A. Sperstad

Det ble kanskje ikke klart nok presisert i forrige innlegg: underskrifta i 1758 er gjort av sønnen til Ole Hermandsen Norum, som overtok leilendingskontrakten til Esvikgården i 1756 etter farens død i 1754-55. Han skrev oftest navnet sitt som Ole Storch Norum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Til innlegg 41: Eg lurer på om det er nokre namn som er litt forvrengde her: Den Sara Sandersdtr (Alexandersdtr) som trulovar og giftar seg i Rødøy kyrkje i 1789, bur då på Flatøy i Rødøy. Ho var dotter til Alexander/Sander Larsen og Ane Jensdtr på Værangen. Sara gifta seg i 1789 med Kristoffer Hansen Breivik i Rødøy, son til Hans Olsen og Beret Jonsdtr. Nokon Steffen kan eg ikkje sjå at det har vore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 55: Nå ser jeg jo at Sara Sandersdatter har jeg notert som gift med både Stephen Hansen Brevig og Kristoffer Hansen Brevig, men han notert henne som gift med Kristoffer før 1791-92. Da var det vel Kristoffer hun ble trolovet med i 1789, og jeg må ha lest feil i kirkeboka. Akkurat dette er det noen år siden jeg leste, og hadde vel ikke så mye trening i kirkeboklesing som jeg har i dag. Så da stryker jeg Steffen Hansen i programmet mitt, og det er nok du som har rett her.Ellers kunne jeg jo bidratt med noen flere etterkommere av Lars Hansen(bror til Hermann) enn det kommer frem her av dem som bodde i Rødøy, men det er kanskje ikke av interesse? Forbindelsene fra Svend Hansen går via sønnen Andreas Svendsen døpt sent i 1798- Olava Andrasdatter født 12.09.1828 Leonhard Strom Hansen født 01.09.1850-Hansine Emelie Leonhardsdatter født 20.06.1873 i Bjerga i i Rødøy Det var min mormors mor, som var gift med Isak Olai Mikkelborg Olsen født 28.01.1874 på Nordnesøy. Generasjonene etter disse ble ikke født i Rødøy, og jeg har selvfølgelig opplysninger om søsken på disse.Gleder meg ellers til å legge inn det som har kommet inn her i mitt slektsprogram, og jeg legger også inn etterkommere av søsken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Men du har altså ingen dokumentasjon som viser eller sannsynleggjer at Svend Hansen var etterkomar etter Lars på Sleipnes, bror til Hermann Hansen på Æsvik. Då bør du vera litt meir varsam i måten du formulerer deg på, meiner eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan være enig i at det var uheldig formulert, og Jan Skjåvik skriver jo blant annet at han betrakter som en 'arbeidshypotese' at Else Larsdatter kan være datter av Lars på Sleipnes. Jeg skal en tur på Statsarkivet i Trondheim i løpet av våren eller sommeren, og kanskje er det noen som har gode forslag til hva jeg skal se etter for å få dette endelig bekreftet. Det er iallefall mulig at jeg kommer til å se på de skiftene som er for Berit Joensdatter i 1795, etter Else Larsdatter i 1734 og etter Lars Hansen på Sleipnes i 1710. Jeg har jo kun sett skiftene av Svein Edvardsen på disse, og kanskje kommer det frem viktige ting her? Dette er det vel dumt å skrive, siden dere 'Rødøyeksperter' sikkert har sett på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)En liten korreksjon.Jeg skriver i innlegg 44 at Hans Christian og Albertines sønn het Alf Norum !Det korrekte skal selvfølgelig være ALF TØNDER f. 17 juni 1907 Hemnesberget, Sandnessjøen - d. 24 nov. 1977.Til Jan Sjåvik.I innlegg 42 skriver du at du kan sende meg ytterligere opplysninger på e-post. Det er jeg selvfølgelig svært interessert i.Med vennlig hilsen og *Smil* fra Rigmor rig-mor@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg flytter opp denne igjen, og lurer på om noen vet om Hermand Hansen(født ca 1638) og Karen Andersdatters sønn Joen Hermandsen født ca 1671 hadde familie. Han er en av 2 aktuelle kandidater til å være far til min ane Hans Joensen Hiart som fikk bygselbrev på Hiart i Lurøy i 1730. Årsaken til denne teorien er: Rune Bang skriver i Årbok for Lurøy 2003 om en Hermand Joense i Maavær født ca 1703, og antyder min ane Hans Joensen Hiart som mulig bror. Han har også en teori om at en Joen Hermandsen som var i Maavær på sine gamle dager kan være far til Hermand Joensen i Maavær, og da følgelig også til min ane og mulige bror Hans.Etter å ha lest dette har jeg gått igjennom manntallet 1701 for Rødøy med Meløy, Rana/Hemnes,Nesna,Alstahaug,Herøy og Nesna. Det er kun 2 Joen Hermandsen som kan ha blitt far til min ane Hans født ca 1700-1709 og Hermand i Maavær født ca 1703. Det er Joen Hermandsen Norum født ca 1671, og en Joen Hermandsen som var tjenestekarl i Elsfjorden i Hemnes i 1701. De andre Joen Hermandsen var for små til å bli far tidlig på 1700-tallet(4 og 7 år i Herøy). Hans Joensen Hiart har jeg forøvrig eget emne på her på Digitalarkivet. Kan Joen Hermandsen Norum ha vært far til min ane Hans Joensen Hiart som ble gift før 1732 med Abelone Ellingsdatter, og gift i 1767 med Kirsten Jensdatter(min ane videre er deres datter Abelone døpt 24.02.1771).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Harald Skogli

Herman Norum, gårdmann og skipper, Jægervatn i Karlsøy, Troms (FT-1801) må være den Herman Svendsen Norum som døpes 6.aug.1747 i Rødøy - sønn av Svend Hermansen Norum og Else Catarine Schanche. Han gifter seg i Karlsøy 4.okt.1777 med enke Grethe Knudsdtr. Gamst f.1741 på Årøy i Lyngen i Troms. Hun er enke etter Morten Mortensen Heggelund Horsens, Jægervatn. Herman og Grethe's datter Else Catrine f.1778 ser ut til å være oppkalt etter sin farmor og Hermans alder v/FT stemmer, så konklusjonen er at det er samme Herman !? Finns det noe konkret dokumentasjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det kan se ut som om du har rett her, men noen konkret dokumentasjon har jeg ikke. Det jeg har på Hermand Svendsen Norum er at han ble døpt 06.08.1747 som du skriver, og ved innrulleringen 1769 var han i Esvigen i Rødøy. Så han må ha flyttet til Troms etter 1769. Moren Else Cathrine Schanke har jeg som gravlagt 1760 i Rødøy(sikkert fra fellesdatabasen 1739-1824, siden jeg ikke har noen dato).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

En venn i Minnesota nedstammer fra en Norum gaard paa Inderoy i Nord-Troendelag. Har denne gaarden forbindelse med Roedoy???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.