Gjest Gurli Holte Heimsbakk Skrevet Februar 4, 2001 Del Skrevet Februar 4, 2001 Trenger hjelp til og finne aner for en Amerikaner. Dette er hva jeg har fått vite:Hans Olson f. 1811, kone???Sønn: Ole f.1849/52 ?? g 1877 med Joran Olsdatter JDisse flyttet til USA i 1880 de fikk to barn i Norge:Hans f.1877 og Ole f. 1879.Gårder/ etternavn som er nevnt i sammenheng med disse folkene er: Purkestad, Sollepladsen, Ulneseie. Venasen.Er interrisert i aner og familier til disse -evt. hint om hvor jeg kan lete selv!MVH, Gurli HH Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Hans Mathisen Skrevet Februar 4, 2001 Del Skrevet Februar 4, 2001 Gårder som heter Purkestad finner jeg 3 stk. av, en i Etnedalen og to i Hemsedal. Fant ingen andre gårder med navn som lignet ved å søke på "begynner på Pur". Noen av de andre stedsnavn du nevner er nok plass-navn. MVH Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Bente Øien Hauge Skrevet Februar 6, 2001 Del Skrevet Februar 6, 2001 Hvis du ser på folketellingen (digitalarkivet) for 1865, velger "Oppland", så "Nord-Aurdal", så "Fornavn" og taster inn "Hans", kommer det opp 9 stykker. Den av de 4 som heter Hans Ols., er ikke så langt unna i alder; han oppgies å være 58 år. Han er "Husmand med Jord". Han har en sønn som heter Ole som oppgies å være 12 år i denne tellingen og en datter Ragnhild på 10. Kona er Kari Andersdatter, 54 år. Gardsnavnet er Rævling. Det kan kanskje være disse folkene?I emigrantprotokollene fra Bergen 1880 (også digitalarkivet) er oppført en Ole Hansen, f. 1849 - men han står som ugift og født i Bergen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Gurli Holte Heimsbakk Skrevet Februar 6, 2001 Del Skrevet Februar 6, 2001 Takker for respons - hadde funnet dette men det stemmer liksom ikke helt - Ole ble jo gift i 1877, så denne ugifte som dro kan det jo ikke være.... Denne familien på Rævlingen tror jeg kan være ett treff - Er det noen som har bygdebøkene for dette distriktet der ute??? Takk i alle fall:)MVH,GHH Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rune Bjerke Skrevet Februar 7, 2001 Del Skrevet Februar 7, 2001 Det arbeides med bygdeøkene for N-Aurdal, antatt ferdig 2002 (se http://www.nli-lokalhistorie.no/bygdebok.html)Rune Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts