Gå til innhold
Arkivverket

[#4895] Andreas A. Hagen f. 1845 Mo Landbr.skole 1865


Gjest Olav  og Sylvi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav  og Sylvi Hagen

Kan noen hjelpe med opplysninger om foreldre til Andreas (Andreassen/Andersen) Hagen. I ft.1865 på Mo Landbruksskole, oppgitt fødested Førde Pr.gj. Han kom til Meland, hvor han fikk en sønn (også med navn Andreas A. Hagen f.1869). Senere giftet han seg med Martha Olsdtr., og i ft. 1900 var de med sine 7 barn bosatt i Breiviken, Bergen. Takknemlig for evt. svar. MVH Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Etter det ein kan finne i folketellinga er det naturlig å tru at foreldrene er dei som bur på Hagen i Førde:Anders Eriksen, Gaardbr g 61 Førde Prgj. (f. 1805) Oline Andersdatter, hans Kone g 50 Førde Prgj. (f. 1816)I ungeflokken deira vil det passe fint inn med ein 20-åring.PS. Andreas A. Hagen "går i sitt 20. år" i 1865. Det skulle bety at han var 19 år, født i 1846. Men i 1900 tellinga er han oppgitt å vere født i 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav  og Sylvi Hagen

Jeg takker deg for svar og vil se nærmere på dette. Problemet har vært at det i folketelling er flere Andreas A. Hagen f. i 1845. Jeg er takknemlig for evt. flere bidrag. Takker på forhånd. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Sylvi Hagen

Er det noen som vet om det finnes en bygdebok fra det aktuelle området ? Eller om det finnes noen fortegnelse over elever ved Mo Landbruksskole fra den aktuelle tiden ca. 1865 ? (hvor evt. navn på foreldrene til Andreas er nevnt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

I Førde bygdebok ,Gardssoga og soga om folket av Finn Borgen Førsund , er følgende familie nevnt under Hagen:Anders Erikson 1805-93 f. på Halbrend ,g. 1835 med Elen Oline Andersdt.1816-91 f.på Terva.Blant barna er nevnt :Anders Johan f.1845 .Det er ikke nevnt noe mer om han hverken i Hagen eller på Mo .To av hans brødre er nevnt gift i Førde p.g.mvh.Geir K Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiElen Oline Andersdatter er døpt 10 08 1816, født på Terva. Foreldre er Anders Andersen, Terve og Rachel Olsdatter. Anders Erichson er døpt 31 08 1805 på Halbrend. Foreldre er Erich Erichsen og Ingeborg Rognaldsdatter. Anders Eiriksen og Elen Oline Andersdatter vies 11 10 1835.Anders Andersen, Tefre og Rakel Olsdatter, Gravdal, vies 02 06 1811. Dette er foreldre til Elen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Kåre Bjørnestad

Andreas A. Hagen f.1869 giftet seg med Martha Olsdatter Fløysand. Han var Agronom og Gårds-bestyrer på Lervik Gård i Meland. De fikk 3 barn der: Ludvik f.2/10-1877, Ole Andreas f. 3/10-1879 og Rasmus f.28/2-1881. Familien flyttet til Breivik i Bergen der de fikk 5 barn: Oline Randine f. 26/5-1882, Mathilde f.13/12-1883, Vilhelm August f. 20/6-1885, Anna Amalia f. 26/8-1889 og Julia Ragnhilde f. 25/12-1891. Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Sylvi Hagen

Hei til Kåre Bjørnestad. Det er på tide å takke for innlegget ditt, men jeg har ikke sett det før nå. Jeg har forlengst fått brikkene på plass vedr. Andreas A. Hagen, men jeg synes det er flott at noen følger opp, også i ettertid, når de kan hjelpe. God sommer. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.