Gå til innhold
Arkivverket

[#4998] Sætre i Åsane, 4 søsken dør i 1772


Gjest Lillian Koehler
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Koehler

Etter det jeg kan se mistet Anders Haavers. og Brithe Eriksdt på Sætre gård i Åsane, Hordaland alle (?) 4 barna, Lisbeth, Erich, Haaver og Ingeborg i 1772. Er det noen som vet hva som skjedde i 1772? Brant de inne? Først i 1774 fikk Anders og Brithe et nytt barn Lisbeth (en av mine formødre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg veit ikkje kvifor desse borna døydde. Men dei var i alle høve ikkje dei einaste det året, i flg. "Bidrag til epidemienes historie i Norge i eldre tider" av S.W. Brochmann (delar av den finst for øvrig på adressa: http://home.online.no/~fndbred/sykd.htm):"1772 var et fryktelig år for Norge hvad sykdom angikk. I Bergen døde 612 og fødtes 375, i Trondheim henholdsvis 347 og 156. Av kirkebøkenes dødsårsaker i sistnevnte by skal vi merke oss «hissig feber», «kopper» og «blodsott»."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er grunn til å tru at det var kopper som førde til den store barnedøden i Hamre både på slutten av 1771 og først på 1772. I følgje Brochmann herja koppene på Vestlandet til november 1771, men den store barnedøden held fram i alle høve til sumaren 1772 i Hamre. Og har det ikkje vore dei, så har det nok vore ein annan epidemisk sjukdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.