Gå til innhold
Arkivverket

[#5215] Sunnfjord


Gjest Aud Sissel Nilsestuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Hei, jeg prøver å hjelpe ei jente fra New Zealand. Er det noen som vet noe om Kristine Skorpen Strand? Det var skifte etter henne ved Sunnfjord skifterett i Førde i 1969. I brevet fra skiteretten er det også nevnt en Petter Skorpen. Er det noen som kan hjelpe oss litt på veg ville vi bli veldig glad. MVH Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Førenamna seier med ingen ting. Men Skorpen finst mellom øyane i Flora kommune (gamle Kinn) og Strand finst i alle høve i Fjaler (tidl. Ytre Holmedal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Under FT 1900 for Kinn finner du en Kristina Skorpen, f. 1896 - datter av Lars og Andrea. Men du trenger nok noen flere data/holdepunkter for å finne ut om hun kan være den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Vilhelmine Kristine Skorpen (f.27.7.1900) fra Davik kan kanskje også være aktuell. Riktignok var hun fra Nordfjord, men hun kan jo ha giftet seg til Sunnfjord. Hun var datter av fisker Albert Andersen Skorpen og Elise Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Takk for responsen på innlegget. Jeg skal sende videre svarene, så får vi se hva det kommer ut av det. Om det skulle være slektninger av Kristine Skorpen Strand eller Petter Skorpen som har lyst på kontakt med New Zealand, kan jeg formidle kontakt. Takk skal dere ha alle sammen. Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Torbjørn Igelkjøn

Kva slags kjelder brukar du når du viser til Sunnfjord Skifterett, og korleis kan ein få tak i desse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Øren

Det er sannsynleg at Kristine kjem frå øya Skorpa utanfor Florø (Kinn). Det var ein gamal prestegard. Eg kjenner ikkje til andre stader i Sunnfjord som heiter Skorpa eller Skorpen.I 1886 bur ein Lars Alesanderson der, og det kan godt vere han som er nemnd i 1900-teljinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Øren

Fleire opplysningar:Lars Alexanderson var fødd i 1845 og mora heitte Anne Larsdotter Skorpen. Faren Alexander var truleg anten son eller svigerson til Karnils (Kornelius) Larsson Skorpen, f. 1771.Det er mange som heiter Skorpen/Skorpa i ytre Sunnfjord idag, men ingen Petter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Heisann. Hadde nesten glemt denne saken her nå, men det er hyggelig at den blir tatt opp igjen, all hjelp er velkommen. Torbjørn lurer på hvordan en får tak i kilder ang.Sunnfjord Skifterett; vel det vet jeg faktisk ikke, desverre. Dennne saken her begynte med at jeg skulle oversette et skiftebrev som ble sendt til meg fra New Zealand. MVH Aud Sissel:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Det finst fleire stader som heiter Skorpa. I fylgje maponweb er det m.a. ein gard innst ved Holsavatnet i Førde som også heiter Skorpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Men det viser seg at dette berre er eit bruk under Gjerland og at brukaren i 1950 hadde Gjerland som etternamn. Det er nok ganske sikkert at den Skorpen Aud Sissel leitar etter har namnet frå Florø.Skorpa er gnr. 37 i tidlegare Kinn kommune, og antal bruk og eigarar i 1950 kan ein finne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.