Gå til innhold
Arkivverket

[#5277] Ole (Oluff) Kjærås, Andebu, født ca 1550


Gjest Bjørn Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Christensen

Er det noen som kan fortelle meg noe om Ole Kjærås fra Andebu, født ca. 1550. I enkelte andres slektstavler har jeg funnet at han skal ha hett Jacobsen til etternavm, mens andre opererer med Oluff Reiersen.Er han på noen måte koblet til Klavenes i Sandar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Lillebye

Jeg har oppført Ole Jacobsen Kiæraas, med far Jacob Reidarsen Kiæraas, sønn av Reidar Toreson Anholt som igjen var sønn av Tore Reidarson på Klaveness. Kilden er Rolf Gunnar Jacobsen! Han fører denne slekten til Harald Hårfagre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jacobsen har antakelig dette fra "De eldste Vestfoldslekter" av Finn A. Wang. Det som er å si om denne boka er at den stort sett består av svært løse teorier med lite kildehenvisninger. Den fører faktisk slekta til Harald Hårfagre tilbake til Persia og Egypt godt før vår tidsregning, om jeg ikke husker feil.Det kan godt hende denne Kjæråsforbindelsen til Klavenes holder mål, men jeg kjenner ikke spesielt til denne slekta. Husk at primærkilder er det eneste som holder i dette spillet.I så måte kan det være greit å starte ut med å sjekke seglet til Olluff Thieraas som var med på å utstede hyldingsbrevet fra Arnadal og Nøtterøy skibrede til prins Kristian Vs hylding 1610. Da vil du i det minste kunne eliminere ett av de to alternativene du opererer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg er blitt oppmerksom på denne diskusjonen etter en samtale med Kristian Hunskaar i dag.Med fare for å ødelegge en mulig fremtidig spenning, kan jeg avsløre at Ola på Kjærås hadde O A i seglet sitt. Husker ikke i farten om dette var ved hyllingen i 1591 eller 1610. Skal komme tilbake med en nærmere referanse om kort tid.Antagelsen om et patronymikon "Reiersson" har bakgrunn i at en person ved navn Oluf Reiersen er nevnt i et diplom angående Skorge datert 1587. Dog opptrer Ola på Kjærås i det samme diplomet, så dette skulle i utgangspunktet ha utelukket den muligheten, selv om man ikke hadde hatt kunnskap om Olas segl.Antagelsen om et patronymikon "Jakobsson" er en ren gjetning basert på en mulig oppkalling, da Ola hadde sønnen Jakob på Kjærås.Forøvrig fortjener denne kjente slekten fra midtre Vestfold å bli behandlet på nytt, siden forbindelsen til borgerskapet i Tunsberg ikke er skikkelig underbygget. Tidligere bidragsytere er Finne-Grønn og Lorens Berg.Hvem som virkelig var Ola A. på Kjærås' far er for øyeblikket ikke kjent. Følgelig må alle ovennevnte spekulasjoner knyttet til dette utgå inntil noen kan påvise dette på en skikkelig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Forbindelsen til Tønsbergs borgerskap er tvilsom, og i alle fall er identifiseringa av bonden Lars/Laurits Kristoffersen på Sem i Sandeherred med borgeren Laurits Marstrand i Tønsberg feil. Jeg har diskutert dette i en annen tråd (Lenke), men jeg har ikke hatt tid til å jobbe videre med saken foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.