Gå til innhold
Arkivverket

[#5350] Dordi Olsdatter (1837-1917) g. med Mons Askildsen


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

Lurer på hvem foreldrene til Dordi var. Hva var hennes etternavn? Sammen med Mons hadde hun blant annet sønnen Berge Monsen Gjervik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hakon Skaugvoll

I Folketellingen 1900 bodde de som føderådsfolk hos sønnen Askild Monsen Gjervik. Hennes navn ble skrevet Dorthe Olsdtr., f. 1835 i Alversund SB. I folketellingen 1865 het hun Dordi Olsdtr. og var 29 år født i Hosanger (1836. I de to folketelling- ene er ikke nevnt noen Berge Monsen Gjervik. Hennes fulle navn var Dordi eller Dorthea Olsdtr. Når du spør etter etternavn, så er det vel egent- lig spørsmål om hvilken gård hun kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Tusen takk for hjelpen, Hakon! Ja, jeg tenkte på gårdsnavnet hennes når jeg spurte om etternavnet. Nå har jeg noe å gå utifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Under konfirmerte i Hamre finner du Berge, f. 1873/konf. 1888 - der vil du også finne konf. til Mons Askildsen, Y. Gervik, f. N. Mjeldstad. Du må nok inn i kirkebøkene for vigde for å finne ut mer om Dordi - og den beste adressen til å kunne leite i kirkebøkene har du jo like i nærheten! Ved FT 1865 er Mons og Dordis eldste barn ca. 4 år, dermed skulle du ikke behøve å leite så lenge etter vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Aasheim

Mons Askildsen Nore Mjelstad (1839-1914) gift 1862 med Dordi Olsdtr. Skår (1837-1917) Bosatt Ytre Gjervik. Disse 2 finner du i Gards- og ættesoge for Hamre, bind II, s. 40, nr. 130k. Dordi finnes i Nils Hjelntveit sin Bygdebok for Alenfit II, s. 323, bnr. 2, nr. 4e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Tusen takk Britt og Håkon! Dere har vært til god hjelp alle sammen. Her har jeg mer enn nok til å gå videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.