Gå til innhold
Arkivverket

[#5489] Netta, f. 1867, Wanda, f. 1889, og Mathilde (Till


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Jeg er litt i tvil om familieforholdene, men foreldre til Netta og Mathilde (Tilly) het Magnus Nilsen (1836 Gunnarskog, Sverige-1905 Sagene, Oslo) og Olea (Olivia) (1841 Vinger, Hedmark-1917 Oslo). Barna het noen ganger Nilsen, andre ganger Magnussen, men en Netta Nilsen i rett alder emigrerte 41,5 år gml i 17.10.1905 og en Wanda Nilsen fra Christiania emigrerte 16 år gml 21.11.1907.Wanda er muligens datter av Netta, men jeg har notert fra levende kilder som ikke husker helt godt, at Netta giftet seg med en Gulbrandsen, og at de emigrerte sammen. Og da burde vel Wanda hete Gulbrandsen? Hun skulle også ha en bror Reidar Gulbrandsen.Mathilde har jeg ikke fødselsdato på. Hun er en (yngre?) søster av Netta. Sitat fra gamle slektninger: Hun var her ved 100-årsjubileet i 1914 med to barn i skolealder. Mor skrev mye med henne. Hun dro til Amerika som selskapsdame (for en "kammerherre"?), og giftet seg med en tjener i det hvite hus i Washington, under president Roosevelt.Netta og Mathildes kjente søsken er: Karlius f. 1863 Helga f. 1869 Marie (Betzy) f. 1874 - hennes slekt har jeg Gustav f. 1876 Magnus, f. 1879 Sigrid, f 1882 Ansgar (eller Andor?)Mer info om disse ønskes også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hvis du går inn på FT1900 og emigrasjoneslistene for Kristiania og kombinerer det du da finner, vil du se at den Netta Nilsen (41.5 år) og Wanda Nilsen (16 år) som emigrerte hhv. 1905 og 1907, ikke er de du leter etter.Tror heller den Netta du leter etter er den Netta Nilsen som emigrerte 28.5.1885, 19 år gammel, Bestemmelsessted: Pelican Rapids. Alderen passer ihvertfall bedre med fødselsår 1866 som oppgitt i FT1875 for Kristiania (ref RHD).Så må du heller forsøke å koble in "Gulbrandsen" på en annen måte.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Kjell! Takk for tipset. Hvor fant du emigrasjonen hennes? Du kan eventuelt svare meg på kari.larsen@admin.uio.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Kjell. Jeg fant Netta, og søkte på andre som skulle til samme sted (111 stk). Fant ingen kjente der, men av de ulike oppgitte stavemåtene fremgikk at Pelican Rapids synes å være i Minnesota ("minn"). Så nå får jeg se om jeg kommer videre. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.