Gå til innhold
Arkivverket

[#5498] Emigrantprotokoller, oppført under bosteds- eller


Gjest Karen Husdal Brevik
 Del

Recommended Posts

Gjest Karen Husdal Brevik

Jeg vet ikke om mine spørsmål skal til Kjelde- eller Brukarforum, men jeg prøver meg her. Min bestefars bror, Sivert Husdal, emigrerte til Amerika i oktober 1907. Han står oppført under emigranter fra Trondheim 15.10.1907, via Xania. Jeg vet nå (iflg. Ellis Island-arkiv) at han reiste fra Oslo den 18.10.1907 med Hellig Olav. Kunne han ha reist med båt (ev. Hellig Olav) fra Trondheim til Oslo, og hvorfor står ikke hans navn på emigranter fra Oslo? Er det bostedsfylke, eller er det hvilket i fylke man meldte seg som utvandrer som avgjør hvor man står oppført? Det siste har vært greit å vite da det er flere jeg leter etter. (Jeg kan vel også nevne at det siste brevet familien i Norge fikk fra Sivert var datert Montana i april 1920. Det har vært flere forsøk på å finne ham uten å lykkes. I april i år "fant jeg ham igjen", dvs. svigerdatter og barnebarn, takket være hjelpsomme amerikanere som jeg kontaktet via internett).Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Emigrantar frå Trondheim skulle skrivast inn i protokollen for Trondheim, sjølv om dei reiste frå Oslo eller andre stader. Reiste forfaren din frå Trondheim - og vart skriven inn der, er det lite truleg du finn han andre stader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Olav Øien

Min oldefar Anthon Ulrik Olufsen Øen utvandret til Amerika i 1891. Han står oppført både i Trondheim og Kristiania sine protokoller. 27. april fra Trondheim og 1. mai fra Oslo. I Oslo sto hjemsted som Trondhjems amt, mens det i Trondheim sto Hitteren, som er plassen han var fra. Vedkommende reiste tilbake til Norge etter ca 5 år i statene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Henriksen

Jeg har hatt en helt tilsvarende sak som Karen.Ut fra datoen som var oppført i listene i Trondheim, kunne Sue Swiggum på "The Ships List" (rene oraklet når det gjelder skipstrafikken) regne seg fram til hvilken båt min Edvin reiste med fra Oslo til USA. Når Ellis Island-filene nylig ble tilgjengelige, fikk jeg bekreftet at Sue's beregninger var helt korrekte.Dermed fikk jeg "bevis" for at han eiste med tog,- tidsmessig var alt annet umulig. Egentlig sier det seg selv at det var tog som passet best for denne strekningen. Og geografisk er det jo direkte bakvendt å reise strekningen med båt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Husdal Brevik

Tusen takk for svar, og som Stein sier så var det nok tog som passet best for strekningen. Uansett "avresie"-fylke eller ikke, så fant jeg jo min Sivert allikevel. Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.