Gå til innhold
Arkivverket

[#5528] Lensherrer i Trondhjem ca. 1600-1645


Gjest Christian Arentz
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Er det noen med kjennskap til Trondhjems historie som har oversikt over lensherrene?Jeg er interessert i hvem som var lensherre der rett før den senere riksråd og admiral Claus Olufsen Daa d.e. (1579-1641). Daa var ant. på Trondhjemsgaard 1614-18, og var sønn av Dorte Friis, kansler Christian Friis' søster.Jeg er også interessert i å få vite hvem som var lensherre der mellom ham og senere riksråd Oluf Christoffersen Parsberg (1589-1662). Parsberg var ant. på Trondhjemsgaard ca. 1633, og var sønn av Christoffer Parsberg (bror av Claus Olufsen Daas’ morfar).Endelig, hvem var lensherre etter Parsberg, frem til Norge mistet Jemtland og Herjedalen i 1645?(Dette er ment som et innlegg i forskningen omkring Daa-slektens røtter). Takknemlig for svar fra Adelsprosjektet eller evt. andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Lensherrar på TrondhjemgaardJakob Trolle til Sonnerup 1596-1601Sten Bille til Billesholm 1601-1613Claus Daa til Ravnstrup 1613-1620Tage Thott Anderssøn til Egede 1620-1627Jens Juel Pederssøn til Lindbjerg 1627-1629Oluf Parsberg til Jernit 1629-1642Frederik Urne til Bregentved 1642-1656Kjelde: Erslev, Kr[istian], (1852-1930). Danmark-Norges Len og Lensmænd 1596 – 1660. København: Samfundet for dansk-norsk Genealogi og Personalhistorie, 1885.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Odd Andreas Sørgård

Er det noen har oversikt over alle lensherrene i Trondhjem fra reformasjonen til eneveldet? Likeledes for lensherrene på Akershus og Bergenhus i samme tidsrom?Mvh Odd Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Andreas Sørgård

Er det boken i innlegg 2 du henviser til? [Erslev, Kr[istian], (1852-1930). Danmark-Norges Len og Lensmænd 1596 – 1660]Oversiketen over disse lensherrene burde jo vært lagt ut på Wikipedia.Mvh Odd Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jo Rune: Takk for det flotte svaret i 2001, bare 7 minutter etter at jeg stilte spørsmålet! (Forhåpentligvis bedre sent enn aldri-).Senere har også jeg hatt stor glede av Erlslev som jeg kopierte på biblioteket ca. 2002 til eget bruk. Kanskje noen scanner og legger den ut som web-bok? (noe for Lars-Ove W?, SABs julekalender el. andre? (ca. 100 sider).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Nils Tore Dahl (1999) har jo også laget en oversikt over lensherrer i MidtNorge. Denne oversikten omfatter både Trondhjems len, Jämtland len, Romsdal len, Bakke kloster len, samt Reinkloster. I tillegg er Skaun, Børsa og Buvik len (Vigs gods) nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.