Gå til innhold
Arkivverket

[#5539] Jens Olsen Fossum og Kistine Gulbransd., ca.1800-1


Gjest Kenneth Holter
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Holter

Hei.Min ffmfmf Hans Peter Jensen ble gift 24.03.1856 i Bærum med Margrete Christiansdatter. Hans Peter var født 17.11.1833 og døpt 29.12.1833 Asker/Bærum av foreldre "Jens Olsen Fossum og Kistine Gulbransd."Men jeg kan ikke finne noe mer om foreldrene i Asker/Bærum, verken giftemål eller andre barn. Er det noen som vet noe om dem eller har noen idé om hvor de kan være fra og hvor de ble av.En Jonas Olsen fra Gudim og Kirsti/Kistine Gulbrandsd. Bondi ble gift i 1818 i Asker og fikk fem barn mellom 1819 og 1831, og deretter ingen fler før de døde. Og selv det kan være sannsynlig at det er disse som er foreldrene til Hans Peter, er det i såfall rart at de fra 1818 til 1831 kaller seg Gudim(eie), for deretter i 1833 å kalle seg Fossum og så når de dør (hhv 1851 og 1860) kaller de seg Gudim igjen.Løsningen ligger kanskje i konfirmasjonen til Hans Peter Jensen, ca. 1848-1852? i Asker/Bærum, er det noen som har tilgang til kirkebøkene for den perioden og sjekke hva det står om hans foreldre (hvis de står der)?Takknemmelig for all hjelp!mvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fossum i Bærum var et jernverk, så han arbeidet vel der i en periode.Som du vil se under så kom han fra en jernverkfamilie. Faren var hammersmed. Gift 7/8 1818 Asker Jonas Olsen Gudim 33 år og Kirsten Gulbransdatter 26 år Bondi.Iflg FT 1801 finnes det 2 Jens Olsen, men det er ikke Jens på Hauer da han ble gift med Kristine Pedersdt. Da blir det bare Jens på Bærums jernverk. Og da blir resultatet: døpt Tanum krk. 2/10 1785 Jens, foreldre Ole Jensen Barum jernverk og Birte Hansdt. Gift i Asker 27/8 1780 ungk.Ole Jensen og pike Berthe Hansdatter Jernverket, trolovet 2/7.Jeg kan ikke finne Kistine (Kristine) født 1790-93 i Asker og Bærum. Kanskje hun er fra et annet sted, eller født mye før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.