Gå til innhold
Arkivverket

[#5548] Lærer Hans P. Kolstad på Hoppern skole , Jeløy


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Lærer Hans P. Johannesen Kolstad (f. Høland 1830), som var lærer på Hoppern skole på Jeløy fra ca. 1860 og til rundt 1895 (?), hadde 6 barn med sin Karen Sofie (f. Høland 1825, d. Jeløy 1909): 1) Anne M f. 1858, 2) Johanne f. 1860, 3) Johan f. 1862, 4) Harald f. 1864, 5) Sigurd Moe f. 1866 og 6) Ingolf f. 1869.Jeg har funnet Johanne, Johan og Ingolf i FT1900, men de tre andre har jeg ikke noe som helst om. Det er mulig de emigrerte, men det gjenstår i tilfelle å finne når emigrantlistene for Christiania blir komplette. Ingolf emigrerte i 1892, men kom tilbake og giftet seg med Hilda Sofie Engebretsen (f.187i Drammen) i 1901.Kan noen hjelpe meg med opplysninger til å komme videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kjell Hamberg

Ettersom jeg har klart å grave fram litt mer i det siste, tenkte jeg det var forsøket verdt å puste liv i dette temaet igjen.Har ikke så mye mer om Hans P. Kolstad, men så langt jeg mener å ha funnet, var kona identisk med Karen Sofie Christiansdatter Moe, født i Søndre Høland 27.4.1826 av foreldre Christian Haagensen Moe/Kinderslund (f.ca 1778) og Maren Christine Reiersdatter (f. 1795), gift 2.7.1814. Iflg. LDS hadde Karen Sofie flere søsken, så muligheten for nålevende etterkommere av disse burde være stor?Jeg viser også til innlegg nr.13806 her i DA hvor emigranten Kristiane Kolstad mest trolig er identisk med Hans og Karen Sofie Kolstads datter Johanne (Christiane) f. 1860.Når det gjelder sønnen Ingolf Kolstad og Hilda Engebretsen giftet de seg i den Katolsk-Apostoliske menigheten i Christiania 2.6.1901.Kjenner noen seg igjen i noe av dette?Med hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.