Gå til innhold
Arkivverket

[#5583] Benjamin Knutsen, født i Herlø ca. 1833


Gjest Marianne Sulesund
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Sulesund

Er på jakt etter røttene til Benjamin Knutsen f. ca. 1833 - skal være fra Herlø i Manger. Han var gift med Ingeborg Mari Ellingsdtr fra Meløy i Nordland og bodde der som husmann og fisker på gården Dalen. Kona var i følge FT av delvis lapp, i 1860 fikk de datteren Hansine Serine Birgitha, født utenfor ekteskap, de giftet seg senere og fikk flere barn. Men hvilken slekt kom Benjamin fra? Og forsåvidt - jeg står fast på Ingeborgs slekt også.Tar gjerne i mot tips om hvor jeg skal lete. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Døpte i Manger 1816-1838:Født: 18.10.1833 Benjamin Christoffer Døpt: 20.10.1833Ektefødt sønn av: Husmann Knud Olsen og Ellen Elisabeth Olsdtr på StrømøenBenjamin hadde også søstrene Caroline, født 10. april 1831. Døpt 17.4.1831. Og født 28. mars 1836 Fredrika Anna Bertina. Døpt 1.4.1836.Dette er Manger prestegjeld og Herlø sogn. Håper det hjelper deg litt på vei?! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Far til Knud Olsen var Ole Christophersen.Ellen Elisabeth Olsdtr. var død i 1845 - Knut giftet seg nemlig to ganger etter dette, først i 1845 (kona Marthe Pedersdtr. døde i 1850) og siden i 1851.Alderen hans er jeg noe usikker på, for i 1845 står det at han er 50 år, og i 1851 at han er 51. Sannsynligvis er det det siste som er riktig. Ved begge disse giftemålene er det Strømøen som er Knuds gårdsnavn.Søsteren Caroline ble konfirmert 19.10.1845.Elen døde 20. mai 1844, og ble gravlagt 27. mai.Knud Olsen døde 8. februar, og ble gravlagt 15. februar 1865. Han var da plassmann på 65 år. I tellingen var hans tredje kone, Anne Larsdtr. enke og fattiglem på Strømøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

I folketellingen for Manger 1825 bodde familien på Harkestad:Knud Olsen Mand 29 g Huusmand HarkestadElen Ana Olsdr Kone 31 g hans Kone HarkestadBeniamen Chr. Knudsen 2 deres barn HarkestadDenne Beniamen er nok en "forløper" til din Benjamin.PS: Jeg har sett Elen kalt Ellen Anna og Elen Ana / Anne flere steder... Blant annet når hun dør. Kanskje het moren Anna, eller hun het Elisabeth Anna... Men dette er bare teorier...PS2: Både Harkestad og Strømøen (Straumøy) er i dag i Øygarden kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Takker for info, Heidi, masse info der! Jeg har også funnet Fredrika Knutsdtr, datr. av Knud Olsen på Strømøen og Elen Benjaminsdtr. Fant dette under Døpte i Manger 1816-1838: Fredrika Anna Bertina 0104 Knud Olsen Ellen Benjaminsdtr Strømøen Huusm. 1836 æ Er det en feilskriving? Skal Ellens navn være Olsdtr? eller er det to forskjellige?Marianne Du kan gjerne kontakte meg offline på marianns@world-online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.