Gå til innhold
Arkivverket

[#5605] Hans Christiansen ( Neegaard)


Gjest Arne Neegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Neegaard

Jeg var litt for rask da jeg etterlyste Christen Hansen som min 4. tippoldefar. Derimot trenger jeg opplysninger om Hans Christiansen, f. 1846 i Vardal. Han var av husmannaslekt og var skredder. Tok etternavnet Neegaard da han flyttet til Xiania. Hvor kan jeg hente mer info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Har du prøvd www.slektshistorielaget.com/kilder/gjovik/? Her er alle mulige kirkebøker for Vardal lagt ut på nettet. Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Hei Astrid, Ja, jeg har prøvd, men uten resultat. Han står forresten oppført med Vestre Toten som fødested, ikke Vardal. Han bodde på gården Engelstad i Vardal i 1865. Gardbruker og skredder Ole Eriksen eide gården. Fant også en Christian Hansen f. 1816 på en Engelstad- gård i Vardal 1865. Kanskje det er faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei igjen!Jeg synes du skulle ta en kikk på gården Neegaard i Toten (1801). Der finnes en føderådsmann ved navn Hans Kristiansen. På Nedgaard nordre i Vestre Toten i 1865 finnes to med Kristiansen/Kristiansd. som etternavn. Mvh. Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Hei, Hans Christiansens far må jo hete Christian eller Kristian til fornavn. Hvis du går inn på www. rhd.uit.no/ftsoek finner du skredder Hans Christiansen 1846 / Anton C. 1851 / og Christian Hansen f 1816. Denne Christian Hansen kan jo kanskje være far til min oldefar. Takk for hjelpen1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei Arne. Over døpte i Vardal 1844-1853, fant jeg at Christian Tobias Hansen og Marte Jacobsdatter med bosted Dalborgen fikk en sønn Hans 16.03.1845.- Døpt 13.04.1845 - Død 06.12.1845.Den 29.11.1846 får Christian og Marte en sønn til som de også gir navnet Hans. (Trolig etter avdøde)Han ble døpt 26.12.1846 Faddere ved dåpen er: 1.) Gift Mann Ole bor Tranberg. 2.) Gift Kvinne Oles kone bor Tranberg. 3.)Peder bor Mjølstad. 4.) Amund bor Tranberg. 5.)Eline Olsdatter bor Braastad.Den 06.10.1843 ble Christian Tobias Hansen gift med Marte Jacobsdatter. Hun er født på Tranberg. Hennes far er Jacob Olsen. 1. Forlover i bryllupet er: Mann Ole bor Tranberg. 2. Forlover er: Mann Peder bor Øyaasen. 1865T Dalborgen nedre, viser at det også bor en datter: Berthe Christiansdatter som er 17 år. ( Har ikke funnet henne over døpte med søk på Christian som fars navn, eller ved søk på bosted Dalborgen nedre i kirkebøkene) Gårdsmatrikkelen for 1886, viser at eier av Dalborgen nedre G.nr 50 er Kristian Hansen. Vet ikke om dette var til noe mere hjelp for deg. Obs! Det finnes også en Ingeborg Neegaard som ble født i 1847 S.Land. *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Hei Rigmor, Dette er det sporet jeg var inne på først, se innlegg 3501. Men i følge de "gamle" i familien skulle vi komme fra en husmannsplass og følgelig ikke selveiere. Tror også at oldefar var skredder, må forhøre meg litt mer. Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei. I folketellingen for 1900 (Oslo) finnes en Hans Christiansen Neegaard, født 1846 i V. Toten, og skreddersvenn (den samme som du fant på RHD, men uten Neegaard?) Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hans Christiansen, skredder, på Engelstad i Vardal i 1865 og Hans Christiansen Neegaard, skreddersvenn i Oslo i 1900 er etter alder og fødested sannsynligvis en og samme person. Denne kan knyttes til Nedgaard nordre i V. Toten der det finnes en Ole Kristians. og en Marte Kristiansd. som kunne være hans søsken (husbonden er død). For å få verifisert dette måtte man gå til kirkebøkene for V. Toten, men disse er ikke lagt ut på nettet for den gjeldende periode. Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Jeg tror at HC på engelstad er identisk med HC(Neegaard)i Xiania. Samme alder og yrke. Derfor tror jeg også at han var ansatt/gikk i lære hos Ole Eriksen på Engelstad som også var skredder. Følgelig er Christian Hansen f. 1816 husmann uten jord og handelsmann og Ragnhild Halvorsdatter f. 1818 hans foreldre.HC har i så fall fire søstre og en bror. Verifisering må jeg vel få gjort via kirkebøkene. Virker ikke dette som den enkleste veien bakover? mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.