Gå til innhold
Arkivverket

[#5607] Nissedal i Telemark


Gjest Kari Anne Støyl
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Anne Støyl

Hei!Kan noen hjelpe meg med å finne foreldrene til Anne Tarjeisdatter f. 1848 d.1917 gift med Knut Knutsen Støyl f. 1849 d.1915.De hadde minst 9 barn, eldste Taaron Knutsen Støyl f.15.07.1872, yngste Tea f.13.10.1895.Jeg har søkt på 1865-tellinga og funnet to kandidater. Hun ene er Anne Tarjeisdtr. 16 år som bor sammen med foreldrene sine på gården Fjone, mitre. Den andre er Anne Tarjeisdtr. 18 år som er tjener på Heimdal nordre.Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvem som er min Anne Tarjeisdatter? Og hvem er foreldrene hennes? (Tarjei er tydligvis et populært navn i Nissedal).Hilsen Kari Anne Støyl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Om jeg skulle velge mellom de to du nevner, ville jeg nok holde en stor knapp på den Anne som er 18 år i 1865, idet det vanligvis betyr at hun går i sitt attende år, og det stemmer jo helt med fødselsåret 1848. Men ellers kan jeg dessverre ikke hjelpe deg her jeg nå sitter. Jeg tror imidlertid at det finnes bygdebøker for Nissedal. Om du ikke har hatt anledning til å se etter der, gjør jeg det gjerne for deg på biblioteket her i Porsgrunn. Om jeg har rett i at slike bøker finns, så har de dem helt sikkert der. MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Takk Hans. Jo, jeg vil veldig gjerne ha hjelp. Hvis du finner ut noe i bygdebøker, så vil jeg gjerne at du sender meg navnet på boka så jeg får bestilt den hit. Det tar jo litt tid å få bøkene, så hvis du vil og ar tid til å sjekke for meg så sier jeg TUSEN TAKK! Jeg har også flere slektninger i dette området, så en bygdebok hadde vært fint.Hilsen Kari Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiKjell Åsen har skrevet bygdebøker for Nissedal. Gard og ætt for Nissedal sogn og gard og ætt for Treungen sogn. Utgitt i 1976 oh 1978.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Kari Anne,jeg tok en tur på biblioteket her i Porsgrunn idag, og der fantes ganske riktig bygdebøker for Nissedal. Bøkene foreligger i 3 bind hvorav de to første er gårds- og ættesoge for henholdsvis Nissedal og Treungen sogn, det tredje er kultursoge. De to førstnevnte bøkenes tittel er: "Nissedal Bygdesoge, Gard og ætt, Nissedal sokn/Treungen sokn". Forfatter er "Kjell Åsen i samarbeid med Knut Dukane og Tov Solheim", og de er utgitt av Nissedal Bygdesogenemnd i 1976 og 1978 henholdsvis.Og jeg fant hva du leter etter: I boken om Treungen sogn, under Heimdalsgårdene, Nordgarden (Nordgard) bnr. 3, står det på side 362: "Terjei Åsmundson g 1846 m Sigrid Knutsdtr. Baremsland. Born: Anne f 1848 g 1871 m Knut Knutson Støyl. Til Støyl, Austgarden". Deretter følger en opplisting av Annes 6 yngre søsken, hvem de ble gift med og hvor de dro etc.Tarjei Åsmundson var f 1819 som eldste barn av Åsmund Tarjeison Heimdal og Anne Torovsdtr. Jysereid (g 1818). Åsmund Tarjeison var f 1794 som sønn av Tarjei Åsmundson Heimdal og hans første kone Birgit Tarjeisdtr. Trontveit (g 1791). (Trontveit er en gård i Nissedal sogn). Denne Tarjei Åsmundson var sønn av Åsmund Eivindson Heimdal og hans første kone Gunbjørg Tarjeisdtr. Sønderland (g 1761) o.s.v. (Sønderland er en gård i Treungen sogn). Du vil antagelig ha større glede av å finne mer i bygdeboken selv, så jeg stopper med dette. Men om du så ønsker, kan jeg gjerne bla opp mer. Da bør du gi meg e-post-adressen din.Jeg tar likevel med at Knut Knutson Støyl og hans Anne Tarjeisdatter er nærmere omtalt under Støyl, Austgarden, i samme bok, side 390. Der finnes alle deres 9 barn nevnt, og Tea f 1885 d 1970 er ikke den yngste, men nr. 7. Yngre enn henne er Knut f 1887 og Olav f 1890 d 1927. Og her oppgis at KKS var f 1849 og d 1915 og at AT f 1848 døde 1917.Med vennlig hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei Hans!Tusen, tusen takk! Dette var jo kjempe flott! Jeg ser at jeg bør bestille bygdeboka. Ang. Tea så har jeg henne født i 1895, men du skriver 1885. Fødselsår på Knut og Olav stemmer med det jeg har. Jeg trur Tea var yngst, det mener ihvertfall de som husker henne.Jeg har kopi av en bygdebok som heter "Ættlinger fra Støyl i treungen". Den er fra 1950 og følger familien Støyl fra Gunder Støyl på 1600-tallet og hans etterslekt frem til 1950. Boka er fin den, men forfatteren har kun fulgt slektsnavnet Støyl, så det blir mange ender igjen å fylle inn. Han har jo ikke brydd seg med ektefellenes familier. (Dette er forståelig for han måtte jo sette grensen et sted).Men, igjen tusen takk, jeg gleder meg til bygdeboka kommer til mitt bibliotek.Hilsen Kari Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Jeg glemte noe. Selvsagt kan du få e-mail adressen min. Det er torodd-s@frisurf.noMen, jeg ser jo at jeg bør få tak i boka selv. Særlig når det ser ut til at også ektefellene kommer fra Treungen.Veit du om Gautefald er et sted i Treungen? Jeg søkte på 1865-tellinga på Anne Tarjeisdatters mann Knut Knutsen. Jeg fant han på gården Støl, men jeg lurer på hva Gautefald betyr. 1405 11 1 Knud %Ole% Knuds. Støl %Johnsen Gautefald% Huusfader Gaardbruger og Selveier g 62 m NissedalsHer er det moren (Taaron Olavsen Støyl f. 1820) til Knut Knutsen som kommer fra Støyl, faren Knut Knutsen f. 1807 d.1894)veit jeg ikke hvor var fra. Kan dette ha noe med "Gautefald" å gjøre?Hilsen Kari Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hei igjen, Kari Anne!Gautefall er gårdsnavn i Drangedal kommune. Idag er navnet mest kjent i formen Gautefall-heia, som betegner heiområdet mellom Drangedal (på østsiden) og Treungen i Nissedal (på vestsiden). Her ligger et stort turisthotell, mange skiheiser og -løyper og en stor mengde hytter, alt bygget i løpet av de siste ca 30 år, såvidt jeg husker.Tåron Olavsdatter fra Nordgard Støyl, f. 1820, g. 1840 med Knut Knutson fra Leirosen (også i Treungen), men kalt Støyl fordi paret bodde der. De hadde 8 barn hvorav Knut var nr. 4, f. 1849 og g. 1871 med Anne Tarjeisdatter Heimdal, som tidligere nevnt. Hvorledes Gautefall kommer inn her fremgår ikke av bygdeboken etter hva jeg foreløpig kan se.Knut Knutson Leirosen ble f 1807. Foreldrene var Knut Olavson Leirosen (f. ca 1760, d. 1844) og Gunhild Knutsdtr. Haugsjåsund (også i Treungen sogn) (f. ca 1784, d. 1861, 77 1/2 år). De ble gift i 1806 (side 133 i Treungen-boken).Tåron Olavsdtr. Støyl, f. 1820, var datter av Olav Gunnarson Støyl d.y. (1786-1838) og Torborg Tellevsdtr. Skåli (også det en gård i Treungen). De to ble gift i 1816. Torborg var f. ca 1775. Hun dro som enke til Amerika, 83 år gammel, i 1858, sammen med to barnebarn (side 382).Ønsker du mer fra meg, så si fra. I så fall vil jeg bruke e-post.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei Hans.Jeg kan bare si TUSEN TAKK, igjen. Jeg vil ikke utnytte deg ved å spørre om mer, du har allerede hjulpet meg mye. Jeg skal bestille bygdeboka neste gang det er biblioteksdag. Det er kun åpent en kveld i uka, så det tar litt tid når jeg skal bestille bøker. Men den som venter på noe godt...Hilsen Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.