Gå til innhold
Arkivverket

[#5637] Haagen Samuelsen, Eiker


Gjest Marit H. Knutsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit H. Knutsen

Er det noen som kan hjelpe meg å finne foreldrene til Haagen Samuelsen født 17.09.1782 i Eiker. Han skal visst vært gift med en Kari Hansdatter. Har funnet 1 barn Haagen Haagensen som er en av mine forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Marit. Når er nevnte Haagen Haagensen født ?Hvor sikker er du på at Haagen Samuelsen er født 17.09.1782. i Eiker. Jeg har i mit "register" en som er født 27.09.1782, som sønn av Samuel Nilsen og Alhed Olsdatter.Denne Haagen dør 15. jan 1853. Problemet er at den Haagen jeg her har funnet er gift med ei Anne Olsdatter. Er det den Haagen jeg har, har jeg en god del bakover.Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit H. Knutsen

Hei Tor KennethMin Haagen Samuelsen er født 27/9-1782 trykkefeil med 17/9-1782. Ellers er jeg ikke sikker på giftemål. Det som er helt sikker er at han har en sønn som heter Haagen Haagensen født 24/3-1803 døpt 24/12-1803 i Eiker. Med hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg lett igjennom Eiker for 1803, og jeg kan ikke finne noen Haagen på de datoene du sier her. Men, jeg fant Haagen f. 24/12 1803, dpt. 1/1 1804 Houg krk. uekte. Foreldrene er Nils/Haagen Samuelsen(det så ut som om presten ikke var sikker) og piken Kari Hansdatter Westfossen. Det fantes to Haagen til, men foreldrene het noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjen.Har du litt mer info. Enten om leddet før Haagen Samuelsen eller på leddet etter Haagen Haagensen. I mitt "eget lille" Eikerske slektsprosjekt har jeg reg. Haagen Samuelsen med 5 søsken og tre halvsøsken. En av søskna het Nils. Se Berit sitt innlegg. Han er født 31.10.1779. Alle søskna forøvrig født på en plass som ble kallt Island og lå under herregården Fossesholm. Jeg har så langt reg. en sønn på Haagen Samuelsen og han het Samuel og hadde ni barn. Men, så har jeg egentlig aldri lett etter det heller. Sannsynligheten er jo veldig stor for at det er mange fler. Ser også av dataene mine at jeg mangler kildehenvisning på at Haagen Samuelsen og Anne Olsdatter var gifte. Felles barn har de garantert. Trolig har de giftet seg i tidsrommet 1804-1812. Samuel Haagensen er født 18.mai 1812Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjen ! Tilbake til utgangspunktet ditt. Foreldrene til Haagen Samuelsen. Far er Samuel Nilsen f. 1748 som sønn av Nils Gulbrandsen Werp 1710-1774 og Elen Haagensdatter 1721-1802. Alhed levde 1749-1785 og var datter av Ole Tollefsen 1725-1773 og Marie Johannesdatter 1725-1775. Samuel og Alhed gifta seg 25.april 1774. Mail meg gjerne direkte på : tor.kenneth@c2i.net Min mail virker ikke ut sp oppgi postadressa de, så skal jeg sende deg mer,mhvis det er av interesse.Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var synd for meg med de foreldrene. Jeg er på jakt etter Goro Samuelsdatter, død 85 år gammel i 1798. Det er nok feil alder for hun fikk barn i 1755 og 1761. Hun ble trolovet nov. 1752 i Eiker med grenader Tollo Amundsen. Jeg har en liten mistanke om at hun er fra Vestfossen. Jeg kan heller ikke finne ham, enda han kalte seg Refsal da han fikk barna. De bodde da i Lier, og flyttet senere til Asker hvor de ble. De er nok begge født rundt 1715-21. Dere kjenner vel kanskje ikke til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjen. Takk for mailen Marit. Det kommer noe i posten. Til Berit; denne har du jakta på lenge mener jeg å huske. Skal se hva jeg kan finne ut. Mener den har vært framme her en gang tidligere.Hvorfor tror du hun kan komme fra Vestfossen ?Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo. Det var lite med postadresse på mailen din, Marit. Står farens navn i kirkeboka når Haagen gifter seg ?Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Tor Kenneth. Ja, jeg har søkt etter dette ekteparet før. Jeg vet ikke riktig hvorfor Vestfossen. Så vidt jeg husker så fant jeg 2 Samuel på det tidspunktet,og jeg lurer på om en av dem var fra Vestfossen. Men jeg fant ingen Goro e.l. Jeg er ikke så veldig kjent i det området selv om jeg har en del slekt derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Drister meg frampå med følgende. Stopper det du har på Nils på Gulbrand Madssøn, nevnt 1591, som undertegner av hyldningsbrevet til kongen, og Peder Brod ? Eller "hev du meir", Jon. - Til Berit: Nevnte Nils G. Werp var først gift med ei Kari Samuelsdatter f. 1707. Dattter av Samuel Hansen og Marthe Eriksdatter. Dette paret gifta seg i 1696 og hadde tilhold i Vestfossen. Kan jo være en mulighet for din Goro kan komme herfra. Jeg har reg. noen barn på dette ekteparet, men med ei "barnløs" tid på ca 10 år - 1707 - 1718.Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Til Tor: Jeg tok nok munnen for full - når jeg ser nærmere etter, har jeg ikke dekning for å påstå at Nils stammer fra Gulbrand Madssønn - men det virker jo nærliggende å tro at det kan være en "link" her....Hilsen Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Jon. Vi skal kanskje ikke dra denne debatten uder dette temaet. Du har vel heller ikke tatt munnen for full. Ser ikke av det som står tidligere her at du har "påstått" at det er en link. Jeg har Nils som en etterkommer av Gulbrand Madssøn. Men, får ikke her og nå sjekka sikkertheten i det. Men ifølge mine kildehenvisninger har jeg det fra en bok om Wiborg-slekte, utgitt av Yngvar Hauge og Terje Gulbrandesen i Oslo 1966.Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Jonn H. Eriksen

Kommer vist litt seint inn i leiken her, men svarer likevel. Haagen Samuelsens sønn Haagen f 24121803 er født utenfor ekteskap med en Kari Hansdatter. Etter dette har jeg kun finni en unge til på Haagen, det er med hustruen Anne Olsdatter og de får sønnen Samuel 18051812. Samuel ble gift med Kristine Dorthea Eriksdatter og de fikk tre barn. Ole, Anne og Erik. Flere spørsmål fremover eller bakover jherik@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.