Gå til innhold
Arkivverket

[#5736] Folk på Bratsberg gård,Strinda 1720-1760


Gjest Marianne Vestli
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Vestli

Jeg Leter etter Jonas Jonasen( el.Jonsen) f.ca 1755-1756 d.1814. Han ble 20.3.1786 gift i Ibestad kirke. Det er muntlig tradisjon om at han var fra Bratsberg, Strinda,men jeg har ingen data om hans foreldre. Hans barn hette Johannes,Cornelius,Bertheus og Anna Katarina.Er det noen som har tips hvor jeg skal lete MVH Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Leter du etter Jonas og hans barn,eller leter du egentlig etter hans foreldre? Det finns en Jonas, 52 år,på Medbye i Astadfjord, Ibestad, Troms, i ft1801. Han har en sønn Cornelius, 19, men øvrige barns navn passer ikke så bra - .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Vestli

Nei det er ikke rette person. Jonas var gift med Ingeborg Andersdatter, og sønnen Johannes Jonasen Bratzberg er min anefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Han kalte seg Jonas Jonsen Bratsberg, noe også barna kalte seg. Jeg er en av etterkommerene etter hans sønn Johannes Jonasen Bratsberg f.1786. Når Jonas giftet seg 2 søndag i advent 1785, stod det ikke noe om hvor han kom fra, men tenker nå på at det kanskje kan stå i militærrullene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Vestli

Hei. Siden vi har den samme ane, så er det intressant om du har mere opplysninger om Johannes. Han var døpt 19.3.1786, og jeg har opplysninger om alle 6 barna. Hvilke militærruller bør vi se etter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Jeg har tidligere sett i militærruller for f.eks. Overhalla, som jeg har skrevet av. Militærrullene kan inneholde mye helt fra hvor høy personen var til alder og fødested. Jeg skal se om jeg får tid til uka, så skal jeg se etter. Det er en stund siden jeg har forsket på denne linjen av slekta. Jeg har sett en etterlysning på Jonas Bratsberg i 1999 også, av en annen person. Jeg har prøvd kirkebøkene for Strinda uten noe resultat. Jeg vet ikke hvor bygdeboken har fått Trondhjem fra, det kan jo bare være en gjettning. Får å si en generasjon til, så stammer jeg fra Johannes eldste? sønn Lars Severin f.21 april 1812. i parangtes på noe så har jeg skrevet at det også kan være Brasberg, det har vel stått så i kirkeboka ett sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Vestli

Hei igjen. Har du informasjonen fra E.Fredriksens bok fra 1935.(Sorry men spørsmåltegnet på PC`n er borte.)Det er en intressant historie om Jonas som står nevnt der. Min ane er dattera Anne Jonetta f.11.3.1815. d.etter 1875. cita.tan@c2i.net Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Nei, den boka har jeg aldri sett i, har den en tittel?? Jeg har brukt Astafjord bygdebok og en bok som heter Lavangr. Har elles sett at det nå for en stund siden har kommet en bygdebok for strinda, kanskje det står noe om Bratsberg og brukerene der???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Vestli

Jeg husker ikke navnet, men er det ikke den som heter Lauvangr. Det var en lærer som hette E.Fredriksen som skrev den i 1935.Den ble utgitt på nytt for noen år siden og er den første som er skrevet om Lavangen. Tidsskriftet "Lavangsminne" hadde på slutten av 1970 tallet trykt flere nekrologer som Fredriksen hadde skrevet om eldre mennesker og deres slekter, dette var publisert i "Folkeviljen" avis fra Harstad i tiden 1918-1935. Jeg var den som fant dette ved gjennomgang av avisene på mikrofilm. Her kommer historien. I 1801 bodde familien på Fjeldet,matr.nr.51. Ifølge Fredriksen fikk Jonas lov av futen i 1800 å bosette seg på Elvenesfjellet (Fjeldet) og utnytte de frodige slåttene mot en årlig avgift på 1/4 tønne laks. I elven ved Løksebotn i Salangen var det meget laks og Jonas avtalte med en mann derfra om at mot betaling skulle levere på Jonas vegne 1/4 tønne salt laks til Ibestadpresten. Dette foregikk i mange år, men en gang da Jonas kom til Ibestad for å få laksen avskrevet som betalt, syntes presten at han måtte få juling for falske mål. Kvartelen var uten Jonas viten blitt laget for smal. Så da han kom til presten, slo denne til han og Jonas slo igjen. Jonas var den sterkest så presten kom til kort. Når noen hadde gjort seg straffeskyldig mot presten var det vanlig at de fikk endel juling og dermed var saken avgjort " jeg har akkurat lånt de gamle Strinda bøkerne, finner ingenting om familien på Bratsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.