Gå til innhold
Arkivverket

[#5767] Den katolske Kirken i Oslo


Gjest Ingjerd van Bruggen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingjerd van Bruggen

Heisann! Har funnet ut at den Katolske menigheten i Oslo ble opprettet i 1843. Hvor var det katolikkene døpte barna sine, giftet seg etc. før denne ble opprettet? Gikk de da i de "vanlige" menighetene som de som ikke var katolske? Hilsen Ingjerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Katolikkene i Christiania holdt sine egne forsamlinger i 1790-årene, men uten tillatelse til dåp og vielser. Jeg har funnet flere vielser tidlig på 1800-tallet i Vår Frelsers kirke (= Oslo domkirke) der ektefellene må ha vært katolikker. Så: Ja, de viet seg protestantisk (det gjelder italienerne i Christiania). Noen altså. Andre må ha viet seg i hjemlandet. Det gjelder særlig sveitserne. Sannsynligvis døpte også sveitserne sine barn i hjemlandet. De må ha pendlet årlig, eller flere ganger per år, mellom Christiania og Sveits, i familiealiggende. At barn er døpt der sør, selv om foreldrene har bodd i Norge i opptil 20-40 år, går frem av fødselsopplysningene i Gløersens Dødsfall i Norge, bd 1-3. Hva franskmennene i Chra. gjorde, vet jeg ikke, jeg tror at bøhmerne viet seg protestantisk, men det får andre svare for. Hilsen Tore. PS En del data om dette finnes nå på nettet, i Innvandrerarkivet, også med nasjonalitetsregistre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Tore! Takk for svar! Denne forespørsel kom jo i forbindelse med mitt tidligere innlegg om gibsmager Johan Wincenzius Guidotti. Siden han skal være født ca. 1836, så skal jeg gå igjennom kirkebøkene for Domkirken. Med vennlig hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.