Gå til innhold
Arkivverket

[#5814] Fire foreldreløse smågutter på Tingvold (1848)


Gjest Kirsten Holterud
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsten Holterud

Min oldefar, Bersvend Olsen Bråttvik f. 1844, og hans tre brødre,Anders f. 1840, Ingebrigt f. 1842 og Martinius f. 1847, ble foreldreløse da faren, Ole Andersen Bråttvik, døde i 1848. Moren, Ranni Ingebrigtsdtr., døde i 1847. Min oldefar flyttet til Trondheim i 1865 og stiftet familie der, men hvor ble det av de andre tre? Takknemøig for svar. Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Hei,nå vet ikke jeg hvor mye du allerede selv har funnet i folketellingene, så dette kan info du allerede kjenner til.Litt usikker på om du mener å VITE at oldefaren din flyttet til Trondheim i 1865 (har du funnet ham der i FT 1865?). Jeg fant ingen Bersvend Olsen der i 1865, men derimot en som ugift tjenestekar på gården Løseth i Stangvik kommune, født i Tingvoll i 1843 (slike små avvik i fødselsår betyr som regel lite). Der befant det seg også en Martinus Olsen, født i Tingvoll i 1847, og også han tjenestekar. En Ingebrigt Olsen, (f. 1843 i Tingvoll) befinner seg i 1865 på gården Vollum indre, også den i Stangvik. Ingebrigt er da skomaker.I FT 1875 finner jeg Bersvend Olsen i Trondheim, da gift med Reinhardine (f.1846 i Trondheim, sannsynligvis etternavn Dahl jmf. FT 1865) og med datter Ragna (f. 1874 i Trondheim). Er dette din oldefar m/familie?En snekker og husmann Martinus Olsen fra Tingvoll (f. 1847) befinner seg i 1875 i Trondenes, på gården Sama øvre. Han er gift med Marit Hansen (f. 1840 Dovre), og de har tre barn. Første barnet er født i Vardø i 1866, og har et etternavn som antyder at han ikke er Martinus' sønn. Det er derimot de to neste, født i Trondenes i h.h.v. 1869 og 1874.Vær oppmerksom på at jeg konsekvent har lett etter folk med fødested Tingvoll (for mengdens skyld, da Olsen jo er et relativt vanlig navn). Det er ikke alltid at fødested stemmer, så det kan tenkes at det finnes andre personer i FT som kan være de du er ute etter, men som feilaktig har fått oppgitt annet fødested enn Tingvoll, og dermed ikke kommet med i mitt søk.Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Glemte å ta med Anders... Jeg fant en Anders Olsen som tjenestedreng på gården Lærvaag på Smøla i FT 1865. Du finner også en Anders Olsen på gården Gaupsæt i Tingvoll i FT 1865, men jeg tror han er yngre bror av gårdseieren (Ole O. f.1836), og dermed ikke "din" Anders, uten at jeg kan være skråsikker.Jeg finner ingen av de fire i FT 1900. Dersom de fortsatt skulle være i live, har muligens fødested blitt feil, eller de kanskje har endret etternavn? Prøvde å søke på Braat(tvik)/Bråt(tvik) også, uten hell.Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Holterud

Til Torun! Jeg hadde nok allerede funnet det du har. Det er synd du har hatt så mye arbeid! Det var mine oldeforeldre du har funnet i Trondheim, Bersvend Olsen og Reinertine Marie Dahl(Hun het egentlig Reinertine, oppkalt eter sin far, som døde før hun ble født). De giftet seg i Domkirken 15.02.1874. Familien finnes i Skolegt. 4 i 1900, men da er Reinertine død (1894). Hilsner fra Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.