Gå til innhold
Arkivverket

[#5838] Folketelling for Kristiania 1. januar 1891.


Gjest Turid Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Christiansen

I nevnte folketelling i Østgaardsgt. 7 finner jeg min oldefar Kristian Engh, som er født 1852 i Fåberg (Han var døpt Eriksen). Min oldemor Karen Engh, f. 1856 Bragernes Drammen. Barna var Olga Kristine f. 1879, Karl Fritjof f. 1881, Haldora Elise f. 1885 og Daniel Godtfred f. 1889. Alle født i Kristiania.Mitt problem er min oldemor Karen født i Drammen. Hva het hun som ugift. Hvis jeg leter i folketellingen for 1865 er det mange med navn Karen i Drammen som kan være henne. Er det noen som har utskrift av vigde i Oslo i tidsrommet 1875 til 1879. I 1875 bodde Kristian sammen med sin mor i Fåberg og var ugift. Han var da sadelmaker og sergeant. Jeg regner vel med at han flyttet til Oslo og traff Karen der.Håper noen kan hjelpe meg videre.Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Kan ikke vielsen mest sannsynlig ha funnet sted i Drammen? Eller vet kanskje du at den skjedde i Oslo? MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Nei jeg vet ikke hvor vielsen skjedde, men idet alle barna var født i Kristiania tenkte jeg det var mest naturlig. Den kunne også kanskje ha skjedd i Fåberg? Når jeg går i protokoll over "Borgere i Lillehammer 1827 - 1904" finner jeg Kristian Engh der. Han tok håndverksbrev som sadelmaker i 1979, altså samme år hans første barn ble født i Kristiania. Ifølge Statsarkivet i Hamar kan Kristian Engh, selv om han drev som sadelmaker i Lillehammer, ha etablert seg i Kristiania. Utflytterlistene er ikke fullstendige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.