Gå til innhold
Arkivverket

[#5960] Leegevold i Tune, Adolph Andersen/Andreassen


Gjest Magne Godberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Godberg

Er det noen som vet noe om Adolph Andersen/Andreassens fra Leegevold i Tune sine foreldre?Adolph ble født i 1834 i Tune av foreldrene Andreas Andersen Leegevold og Maria Christensdatter. Jeg har ikke klart å finne ut noe mer om dem i bygdebøker ol. Så vidt jeg vet konfirmerte Adolph seg i 1849, fremdeles fra Leegevold i Tune.Lekevold er en gård, men jeg har som sagt ikke greid å finne dem der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Magne! Er vi i slekt kanskje? Gårshistorien for Tune roter litt når det gjelder familieforholdene på Legevold, og ennå mer under Råkil hvor familien også omtales. Jeg har ikke lette frem alle barna til "mine" Andreas Andersen og hans første hustru Marie Christensdatter i kirkebøkene for Tune, men regner med at vi snakker om samme ektepar. Dette bør i alle fall lett la seg undersøke ved å lete frem alle barn, se på faddere, skiftepapirer etc. Her er i alle fall litt av hva jeg har. Håper du kan kontakte meg, enten her i debattforumet eller like gjerne på mailadressen mariushellerud@yahoo.com Med vennlig hilsen Marius.1. Anne Maria Haraldsdatter (f. 23.mar.1776 i Halden, døpt 31.mar.1776 samme sted, trolig død 26.des.1848 i Sarpsborg med gal aldersangivelse). Gift første gang i Tune 27.jul.1798 med Anders Hansen (f. c.1771, d. før 1815). Anders var sønn av Hans NN og Maria Andersdatter. Anders's skjebne er ukjent, muligens ble han borte, rømte eller liknende. Anne Maria kalles i alle fall ikke enke ved alle av de "uekte" barnas fødsler. Med gewvorben soldat Peder Christensen fikk hun sønnen Christen 1810, med svensk offiser Nils Boxström (eller Bostrøm som det står i Tune gårdshistorie?) fikk hun sønnen Ander 1815, gift andre gang den 24.apr.1818 i Tune med Engelbreth Johannessen (f. c.1778-79, d. 11.feb.1838 på Viste i Tune). Vet om følgende barn, fire i første ekteskap, deretter to med ulike fedre, og så en datter i siste ekteskap:a. Else Maria Andersdatter (f. 1798 på Råkil i Tune, d. 19.jan.1850 på Haugeskjæret av Kattekros samme sted). Gift 09.nov.1822 i Tune med Anders Syversen fra Kattekros. Dette er min tippoldefar Ole Hartvig Johansen (Kåen)s besteforeldre.b. Hans Andersen (f. 1801 på Råkil i Tune).c. Andreas Andersen (f. 1804 på Råkil i Tune). GIft første gang med Marie Christensdatter (d. 29.okt.1846). Gift andre gang den 05.mai.1854 i Tune med Karen Johnsdatter (f. c.1827 på plass under Torp i Borge). Andreas var snekkermester i Sarpsborg. I siste ekteskap vet jeg om barna Johan Martin Andersen (f. 29.kan.1855 i Sbg), Carl Andersen (f. c.1857 i Sbg), Marie Josefine Andersen (f. 16.des.1859 i Halden) og Gunda Andersen (f. c.1865 i Sbg).d. Elias Andersen (f. 10.okt.1806 på Opstadbraaten i Tune).e. Christen Pedersen (f. 08.nov.1810 på Legevold i Tune).f. Anders Nilsen (f. 08.jun.1815 på Legevold i Tune). Gift 19.jan.1848 i Tune med Grethe Marie Sørensdatter (f. c.1816 på Begby i Borge). Anders ble oppsynsmann ved Borregaard Fabrik, senere handelsborger i Sarpsborg.g. Johanne Marie Engelbrethsdatter (f. 04.sep.1818 på Legevold i Tune).2. Harald Olsen fra Nordre Bergby i Varteig. Grenadier, senere arbeidsmann i Halden. Gift 1768 i Eidsberg (eller i alle fall trolovelsen ble inngått der, muligens ble ektevielsen foretatt et annet sted) med 3. Thore Halvorsdatter Garseg (f. 1746, d. før 1791). Hun var fra Søndre Garseg i Eidsberg. Harald hadde vært gift tidligere også.4. Ole Axelsen Bergby i Varteig Gift med 5. Marthe Pedersdatter Bø6. Halvor Ambjørnsen Garseg (f. c.1689, d. 1774). Fra Halstvedt i Eidsberg. Gårdbruker på Søndre Garseg. Gift med 7. Anne Jørgensdatter Garseg (f. c.1702, d. 1791). Hun var fra Søndre Garseg i Eidsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

PS! Sier Bodil Malene (f. 05.sep.1919 på Nordre Rød i Ingedal sokn, Skjeberg) deg noe? Det er nemlig min morfars tremenning. Hennes farforeldre er morfars "onkel Andreas" (egentlig hans mors onkel), Andreas Martinsen, og hustru Malene Andersen Rognerød, oppvokst hos morefamilien på Bisseberg. DS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Tror jeg har løst "mysteriet" om slektstilhørigheten selv: Adolf Andersen fra Legevold er identisk med Adolf Andersen, Ellinors far, eller hva? Men nå MÅ du være snill å ta kontakt, for Martinsen-familien vet jeg ganske mye om! Faktisk har jeg Andreas og Malene hengende på stueveggen sammen med min egen stammor Elen Olsen Løkkevig og hennes mann Nils Høeg Olsen Løkkevigen. Jeg har også fotografi av Andreas's og Elens mor, Ingeborg Eriksdatter (1810-1902), men det har kanskje du også? Alt godt :-) MH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, takk for all informasjonen. Kan du følge opp med alle kildene dine?Ja, Adolf er Ellinors far, og Ellinor er Bodil Malenes mor. Bodil er min farmor. Jeg er svært interessert i hva du vet om Martinsen-familien, for jeg har akkurat forsket til meg så langt jeg har klart tilbake i Hvalers bygdebøker.Er vi ikke også i slekt på to sider, siden både Anders Hansen, Anne Maria Haraldsdatter og også Ingeborg Eriksdatter og Martin Eriksen er felles forfedre?Hvis du har noen bilder, er det selvfølgelig veldig spennende.Vi snakkes snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Vi er i slekt på to ulike sider ja, både gjennom min mormor (Tune-grenen) og gjennom min morfar (Skjeberg og Hvaler-grenen). Siden Bodil er din farmor, er vi som nærmest slekt femmenninger. Hva vi blir på den andre siden tør jeg ikke si, men det er nok ganske langt ut. Selvsagt skal du få all informasjon jeg sitter inne med, men det får vi visst heller ta per e-mail eller brev. Det blir litt langt og dessuten dumt formateringsmessig å lime det inn her i debattforumet. På Tune-grenen er det blant annet skifter og dødsfallsmeldinger jeg har brukt for å komme bakover og bekrefte familieforholdene. Angående Martinsen, er det mest etterkommerne til Ingeborg Eriksdatter og Martin Eriksen Verpet jeg har jobbet en del med. Hva forfedrene og -mødrene gjelder, er også Hvaler gårdshistorie enn så lenge min hovedkilde. Jeg har planer om å sjekke opp dette på egen hånd. Det er bare dette med tiden da :-) Jeg er glad for å ha fått kontakt med deg, for av barna til Andreas og Malene er det nok Oles etterkommere jeg har dårligst oversikt over. Jeg vet hva alle heter og hvor og når de ble født, men ikke hvor det ble av alle sammen. Jeg vet ikke hvor langt "ut på viddene" du er interessert i bilder, men jeg har altså et av Ingeborg Eriksdatter, videre har jeg hennes barn Elen, Andreas, Erikine og Juliane med ektefeller i forskjellige utgaver. Av Malene har jeg faktisk kopi av noe som ser ut som et konfirmasjonsbilde eller liknende, og må være tatt meget tidlig i 1870-årene eller eventuelt sent på 1860-tallet. Hun er i hvert fall yngre her enn på "forlovelsesbildet" eller hva det nå er jeg har, hvor hun og Andreas er sammen. Jeg har også en kopi av et bilde hvor ekteparet er eldre. Det eksisterer, som du vel kanskje vet, forresten et bilde av Malenes Andersen Rognerøds mor, Malene Larsdatter Bisseberg (1831-1853) også, men det har jeg ingen kopi av selv. Jeg har bare sett det en gang hos en kusine av din farmor. Vi får holde kontakten! Alt godt, din slektning x2, Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.