Gå til innhold
Arkivverket

[#6063] Røysehagen på Toten


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ser av matrikkelen at den gården skulle være skilt ut fra Øvre Røyse på et tidspunkt. Det var den tydeligvis i 1801, da var der både en gårdmann og en husmann. I matrikkelforarbeidet av 1723 er den derimot ikke nevnt. I 1723 og 1711 (skoskatten) nevnes disse som brukere på Røysegårdene: Esaias, Nils Torger og Ole. Nils var på Øvre Røyse.Jeg har grunn til å tro at en Anders satt på Røysehagen 1699-1705, i det minste. Denne Anders er videre trolig identisk med Anders Bertilsen Røyse 34 år, nevnt som "bruker av gård" i en legderulle fra 1700. Dette siste er jo litt forvirrende, dersom Røysehagen fortsatt var en plass under Øvre Røyse? Anders Røysehagen døpte sønnen Bertil i 1701, det er derfor jeg tror det er denne mannen.Når ble Røysehagen utskilt fra Øvre Røyse?Jeg er klar over Toten Økomuseums eksistens, vil imidlertid høre her først om noen kjenner til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.