Gå til innhold
Arkivverket

[#6194] Haagaas-slekta fra Østfold


Gjest h.bjørnholt
 Del

Recommended Posts

Gjest h.bjørnholt

Er det noen som kjenner noe til Haagaas-slekta fra Østfold (Trøgstad/Tistedalen, Halden)?Familien er meget gammel og skal iflg. fam.tradisjonen vær kommet fra Russland i senmiddelalderen (etter hva jeg har hørt).Jeg har sett det som står i norske gaardnavne, familysearch og folketellingene på internett.Finnes det noe relevant litteratur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anjer

Det er ikke så klart hva du mener med "Haagaas-slekta fra Østfold (Trøgstad/Tistedalen, Halden)". Jeg kjenner en del til Håkås-gårdene i Båstad anneks i Trøgstad. Det var 3 matrikkel-gårder, så én slekt er det vel ikke. Dessuten er det en gård med samme navn i Rødenes.Noe russisk bakgrunn for noen av folkene på Håkås i Trøgstad kjenner jeg ikke til, men flere av "slektene" kan følges tilbake til slutten av 1500-tallet.Hvis du har noen navn å ta utgangspunkt i (med tidsangivelse og sted), vil det være lettere å hjelpe. Familietradisjoner kan ofte bygge på fakta, men det kan kanskje være noen som er inngiftet?Hilsen fra Jon Anjer, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest h.Bjørnholt

min tipp-oldefar, bruksbestyrer Theodor Christian Tordsen Haagaas var født i Trøgstad 1823 og andre gang gift med Nora Martha Pettersen (f. 1845). Familien kommer fra en av Haakaasgårdene, men jeg vet ikke hvilken.Et problem er at Haagaas/Håkås-navnet skrives på veldig mange forskjelllige måter (jfr. Norske Gaardnavne). Jeg har forsøkt å søke på flere varianter i tellingen 1801, uten å få treff.mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest h.Bjørnholt

Fra O. Rygh: 172. 173. Haakaas nordre, mellem og søndre. Udt. hå2kås. -- Haukas (to Gaarde) RB. 145. 146. 148. DN. II 353, 1379 Hagg- aaiß St. 19 b. Hogaas 1593. Hockaas 1604.1/1, 1/1, 1/1. Haagaas 1612. Hochaas nordre, mellem og søndre. 1723.Haukáss, af Fuglenavnet haukr, Høg. au i 1ste Stavelse ændret til å under Indflydelse af det følgende å.--Haagaas er en litt eldre måte å stave Haakaas på (1612). Kan dette bety at "min" Haagaasfamilie ble "utskilt" fra gården før Haakaas kom i bruk (1800-tallet?), f.eks. en gang i 16-1700-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.