Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#6194] Haagaas-slekta fra Østfold

Recommended Posts

Gjest h.bjørnholt

Er det noen som kjenner noe til Haagaas-slekta fra Østfold (Trøgstad/Tistedalen, Halden)?Familien er meget gammel og skal iflg. fam.tradisjonen vær kommet fra Russland i senmiddelalderen (etter hva jeg har hørt).Jeg har sett det som står i norske gaardnavne, familysearch og folketellingene på internett.Finnes det noe relevant litteratur?

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/92150-6194-haagaas-slekta-fra-%C3%B8stfold/
Del på andre sider

Gjest Jon Anjer

Det er ikke så klart hva du mener med "Haagaas-slekta fra Østfold (Trøgstad/Tistedalen, Halden)". Jeg kjenner en del til Håkås-gårdene i Båstad anneks i Trøgstad. Det var 3 matrikkel-gårder, så én slekt er det vel ikke. Dessuten er det en gård med samme navn i Rødenes.Noe russisk bakgrunn for noen av folkene på Håkås i Trøgstad kjenner jeg ikke til, men flere av "slektene" kan følges tilbake til slutten av 1500-tallet.Hvis du har noen navn å ta utgangspunkt i (med tidsangivelse og sted), vil det være lettere å hjelpe. Familietradisjoner kan ofte bygge på fakta, men det kan kanskje være noen som er inngiftet?Hilsen fra Jon Anjer, Oslo

• 2 uker senere...
Gjest h.Bjørnholt

min tipp-oldefar, bruksbestyrer Theodor Christian Tordsen Haagaas var født i Trøgstad 1823 og andre gang gift med Nora Martha Pettersen (f. 1845). Familien kommer fra en av Haakaasgårdene, men jeg vet ikke hvilken.Et problem er at Haagaas/Håkås-navnet skrives på veldig mange forskjelllige måter (jfr. Norske Gaardnavne). Jeg har forsøkt å søke på flere varianter i tellingen 1801, uten å få treff.mvh.

Gjest h.Bjørnholt

Fra O. Rygh: 172. 173. Haakaas nordre, mellem og søndre. Udt. hå2kås. -- Haukas (to Gaarde) RB. 145. 146. 148. DN. II 353, 1379 Hagg- aaiß St. 19 b. Hogaas 1593. Hockaas 1604.1/1, 1/1, 1/1. Haagaas 1612. Hochaas nordre, mellem og søndre. 1723.Haukáss, af Fuglenavnet haukr, Høg. au i 1ste Stavelse ændret til å under Indflydelse af det følgende å.--Haagaas er en litt eldre måte å stave Haakaas på (1612). Kan dette bety at "min" Haagaasfamilie ble "utskilt" fra gården før Haakaas kom i bruk (1800-tallet?), f.eks. en gang i 16-1700-tallet?

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.