Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#6273] Hvor er/var Smålenene

Recommended Posts

• 8 år senere...
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om jeg ikke tar helt feil: Idd & Marker - Heggen & Frøland - Vemme - Mossedal - Verne Kloster ( 2 adskilte områder, det sørlige Skjeberg og Ingedal)- Moss - Onsøy - Tune & Ålbygge - Rakkestad.Fogderiene hadde grenser som ikke fulgte lenene.

Gjest Iver Mosvold

Smaalenene var navnet på amtet og nåværende ØSTFOLD fylke er et veldig greit utgangspunkt for å plassere amtet geografisk.Men skal man være litt mer presis, så var jo navnet ”amt-navnet” fra 1671: ”Fredrikstad Amt med Smaalenene”. (Som etter hvert ble til kun Smaalenene)Men det var jo først i 1768 at den geografiske delen av Heggen og Frøland fogderi, som også omfattet Trøgstad, ble innlemmet i dette amtet. (Tidl: ”Aggershus” amt)Derfor er det artig at spørsmålsstilleren har fokus på nettopp Trøgstad (prestegjeld), der jeg mener å ha erfart at enkelte gårder langs grensen til Høland prestegjeld (som ligger utenfor Smaalenene) har vekslet administrativ/kirkelig tilhørighet, også etter 1768.Nåværende Rømskog har vel hatt et tilsvarende problem. Men begge disse områdene er jo marginale.I tillegg har vi Enningdalen i IDD, der de lærde fortsatt strides om dette opprinnelig var en del av Bohuslen eller Smaalenene da Norge/Danmark avsto Bohuslen med grenseoppgang i 1661.Men resultatet ble jo at også dette falt inn under ”Smaalenene”, - et navn som fikk mening først etter reformasjonen, da de små lenene på østsiden av Oslofjorden fikk en felles områdebetegnelse. – Som igjen ble selve amts-betegnelsen.IM

Gjest Iver Mosvold

Innlegg 8: -Mulig du har rett, Geir. Men kildene ser ut til å være sprikende. Da er det jo i alle fall veldig greit at det etter hvert kun ble hetende Smaalenenes Amt.Med et skjevt smil til haldensere, sarpinger og mossinger: ”FREDRIKSTAD AMT”, - Ja det skulle tatt seg ut”.IM

• 5 måneder senere...
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skrev allerede i (5) at lenene og fogderiene ikke fulgte samme grenser. Men (jeg har ikke oppslagsbøkene her), jeg er temmelig sikker på at det samlede Verne Kloster len omtalt i (5), var geografisk identisk med Verne Kloster Fogderi. (PS. med forbehold da jeg ikke kan kontrollere det herfra)

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.