Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Anne Strande

[#6273] Hvor er/var Smålenene

Recommended Posts

Gjest Anne Strande

En av mine aner står oppført at hun kommer fra Trøgstad eller Smålenene. Trøgstad er lett å finne, men Smålenene, er det ett annet navn for Trøgstad og distriktet rundt? Anne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Håvard Ler

Smaalenene er det gamle navnet på Østfold fylke.Håvard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Trøgstad er i det gamle "indre Smaalenene", avisen i området heter fortsatt det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Odd Andreas Sørgård

Hvilke len omfattet Smaalenene før 1660? Jeg vet at det i hvertfall besto av Idd og Marker len.Mvh Odd Andreas

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om jeg ikke tar helt feil: Idd & Marker - Heggen & Frøland - Vemme - Mossedal - Verne Kloster ( 2 adskilte områder, det sørlige Skjeberg og Ingedal)- Moss - Onsøy - Tune & Ålbygge - Rakkestad.Fogderiene hadde grenser som ikke fulgte lenene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Smaalenene var navnet på amtet og nåværende ØSTFOLD fylke er et veldig greit utgangspunkt for å plassere amtet geografisk.Men skal man være litt mer presis, så var jo navnet ”amt-navnet” fra 1671: ”Fredrikstad Amt med Smaalenene”. (Som etter hvert ble til kun Smaalenene)Men det var jo først i 1768 at den geografiske delen av Heggen og Frøland fogderi, som også omfattet Trøgstad, ble innlemmet i dette amtet. (Tidl: ”Aggershus” amt)Derfor er det artig at spørsmålsstilleren har fokus på nettopp Trøgstad (prestegjeld), der jeg mener å ha erfart at enkelte gårder langs grensen til Høland prestegjeld (som ligger utenfor Smaalenene) har vekslet administrativ/kirkelig tilhørighet, også etter 1768.Nåværende Rømskog har vel hatt et tilsvarende problem. Men begge disse områdene er jo marginale.I tillegg har vi Enningdalen i IDD, der de lærde fortsatt strides om dette opprinnelig var en del av Bohuslen eller Smaalenene da Norge/Danmark avsto Bohuslen med grenseoppgang i 1661.Men resultatet ble jo at også dette falt inn under ”Smaalenene”, - et navn som fikk mening først etter reformasjonen, da de små lenene på østsiden av Oslofjorden fikk en felles områdebetegnelse. – Som igjen ble selve amts-betegnelsen.IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er rett, Heggen og Frøland først i 1768.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Og skal jeg være veldig pirkete, het det ikke Fredrikstad med Smålenenes amt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Innlegg 8: -Mulig du har rett, Geir. Men kildene ser ut til å være sprikende. Da er det jo i alle fall veldig greit at det etter hvert kun ble hetende Smaalenenes Amt.Med et skjevt smil til haldensere, sarpinger og mossinger: ”FREDRIKSTAD AMT”, - Ja det skulle tatt seg ut”.IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Odd Andreas Sørgård

I innlegg 5 ramses navnene på smålenene opp. Utgjorde hver av disse også egne fogderier og sorenskriverier?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Odd Andreas Sørgård

Takk for lenke. Verne Kloster nevnes ikke som fogderi i 1640, noen som har en forklaring på det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Det er visstnok både kart i Skattematrikkelen 1647 og Norsk historisk leksikon som angir Verne kloster len som det det var, altså et len.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Odd Andreas Sørgård

[Til 13] Får spørre på en annen måte. Hadde Verne kloster len en egen fogd, eller ble området administrert under et annet fogderi?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skrev allerede i (5) at lenene og fogderiene ikke fulgte samme grenser. Men (jeg har ikke oppslagsbøkene her), jeg er temmelig sikker på at det samlede Verne Kloster len omtalt i (5), var geografisk identisk med Verne Kloster Fogderi. (PS. med forbehold da jeg ikke kan kontrollere det herfra)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.