Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Willy Iversen

[#6299] krudtarbeider Alvøen.

Recommended Posts

Gjest Willy Iversen

Ole Gullaksen Alvøen f. 1812 Kirkevold Gransherred. Kjenner noen hans foreldre. Var i Alvøen fra 1865. På forhånd takk. Willy..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Fredrik Bockelie

Hei Willy, Jeg kjenner ikke til Oles foreldre, men som du kanskje vet var det et krudtverk i Gullaksdalen, nordøst for Alvøen. Dette ble sannsynligvis nedlagt i 1886 da anlegget ble flyttet ned til Alvøen. Jeg lagde i sin tid en registrering på dette anlegget, med boliger og produksjonsbygninger. Dette er tilgjengelig hos Fylkeskonservatoren i Hordaland og hos Alvøen stiftelsen. Har du problemer med å finne det, så ta kontakt. Jeg antar at Ole kan ha arbeidet ved anlegget i Gullaksdalen. Siden hans navn er knyttet til stedet hvor kruttverket lå, kom han sikkert fra området. mvh. Fredrik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Thorstensen

I tellingen av 1865 for Askøy går de frem at han kom fra Hiertdal .Om ikke jeg husker feil er vel det i Telemark.Hun skulle være fra Skjold. I følge Familysearch finner jeg følgende ekteskap: 03.04.1843 i Skjold , Rogaland giftet Ole Gulliksen seg med Siri Olsdatter.Det skulle forundre meg mye om dette ikke er de du er på jakt etter.Det er imidlertid 4-5 alternativer på fødte Siri Olsdøttre i Skjold rundt 1815.Den beste måten å få opplysninger om fedrene og føde/oppholdsted er i kirkeboken vedr. giftemålet Mvh. Rune Thorstensen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Willy Iversen

Tusen takk for god hjelp videre. Willy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.