Gå til innhold
Arkivverket

[#6301] Steffen Mons. f. ca. 1680 i Fana/Sund


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Steffen Monsen Søre Jellestad var 18 år gammel og tjener på Søre Hjellestad i 1701.Kan han være den samme som 1te Maii 1733 ble begravet som 53-åring fra Bielkerøen i Sund?Han var gift med en Synneve Pedersdtr. en eller annen gang før 1717.Noen idèer om hvem disse stammer fra?Finnes det noe utflytte-register fra Fana?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kristian Eide

Kirkebøkene i Fana inneholder utflyttede først fra ca 1815-20.Du kunne prøve om du finner Steffen i militærrullene hos SAB.Der pleier det å stå hvor vedkommende er født. mvh. Geir K Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Dette er nok ikke til mye hjelp, men du bør undersøke mulighetene for om det finnes utdrag av arveskiftet etter Steffen Monsen blant skiftedesignasjonene for Nordhordland under Bjelkerøy. Jeg klarer ikke i farten å huske om han er nevnt der, men kan selv foreta en undersøkelse ved en passende anledning. Den sjø militære rullen som er best starter ikke før i 1749 og avsluttes i 1777 og er derfor utenfor det tidsintervallet du bør lete i. Likeledes bør tingbøkene for Sartor Skibsreie undersøkes for å se om det er mulig å få tips der. Når vi ser på navnet Steffen kan det komme flere steder fra, men hovedtyngden i 1701 er uten tvil i NHL(bl.a. Hamre prestegjeld). I bygdebok for Fana under Hjellestad mener jeg å huske det nevnt en Steffen som flyttet til Bjelkerøy, men jeg er usikker på om det er den samme som du søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi T. Slettemoen

Dette skal jeg absolutt se nærmere på, Jostein. Takk for det!Har vi kanskje felles slekt fra Børnes, også?Du må gjerne sende meg en mail på: heidi@slettemoen.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.